Forum | Kontakt | Cennik | Porady prawne
Kategoria: Inne

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.
Opublikowane: 2012-09-07 Autor: Dorota Kriger

Miejsce zamieszkania a miejsce świadczenia pracy

Czy mogę odliczać koszty uzyskania przychodu z racji zamieszkiwania w innej miejscowości niż miejsce pracy? Dokładnie chodzi o to, że kod pocztowy mojej miejscowości, która znajduje się bezpośrednio za miejscowością, w której pracuję, jest taki sam, ale jest to już gmina, a nie miasto. Czy jest jakiś limit kilometrów określający, kiedy można odliczać, a kiedy nie?
Dorota Kriger

Nie odległość ani kody pocztowe są istotne w opisanej sytuacji przypadku, lecz to, czy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy.

Jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania pracownika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a pracownik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, przysługują mu podwyższone koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z dnia 3 kwietnia 2012 r., poz. 361, poz. 362 z późn. zm. – zwanej dalej updof) „koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej w 2012 roku:

1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

2) nie mogą przekroczyć łącznie 2002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

4) nie mogą przekroczyć łącznie 2502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę”.

Zgodnie z powyższym jeśli zakład pracy mieści się w innej miejscowości niż Pani adres zamieszkania – można będzie przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że o prawie do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów decyduje miejsce zamieszkania, a nie zameldowania pracownika.

Pracownik, który zamieszkuje w innej miejscowości niż miejsce świadczenia pracy, powinien złożyć oświadczenie uprawniające płatnika do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu (art. 32 ust. 5 updof). Złożenie przez pracownika oświadczenia o zamieszkiwaniu poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, wyznacza moment, od którego można mu stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów. Bez takiego oświadczenia zaś płatnik nie ma prawa stosować innych kosztów niż koszty w standardowej wysokości. Jeśli obecna sytuacja wskazuje na to, iż pracodawca powinien stosować koszty uzyskania przychodu w wyższej kwocie, należy złożyć oświadczenie, o którym mowa powyżej, aby zaliczki na podatek były odprowadzane w prawidłowej wysokości.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.

Podobne materiały

Umowa-zlecenie a ryczałt

Zatrudniono osobę na podstawie umowy-zlecenia. W umowie jest napisane, że osoba ta będzie pracowała maksymalnie 20 godzin w miesiącu (stawka 15 zł za godzinę). W listopadzie zleceniobiorca przepracował jedynie 9 godzin, co daje kwotę 135 zł brutto. Chyba nie można zastosować ryczałtu w takim przypadku. Czy mam rację? Czy należy dokonać rozliczenia na zasadach ogólnych?

Nieprzyjęcie wypowiedzenia zmieniającego

Szef powiadomił mnie niedawno, że w przyszłym miesiącu zostanę przeniesiony do innej placówki, odległej od mojego miejsca zamieszkania o 40 km. Nie chcę się na to zgodzić. Jeśli nie przyjmę wypowiedzenia zmieniającego, będzie to podobno porzucenie pracy. Co mogę zrobić? Czy należy mi się odszkodowanie?

Ubezpieczenie wypadkowe przy umowie-zleceniu

Pracuję w firmie X na podstawie umowy o pracę. W czasie mojego urlopu pracowałam dla firmy Y na podstawie umowy-zlecenia. Podczas wykonywania tej drugiej pracy miałam wypadek. Poprosiłam firmę Y, aby wysłała kartę wypadku do ZUS-u. Jednak okazało się, że firma Y nie opłaciła ubezpieczenia wypadkowego od umowy-zlecenia, bo taką składkę płaci za mnie firma X. Firma Y opłaciła tylko ubezpieczenie zdrowotne. Czy to znaczy, że nie mogę ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Moment odejścia z pracy a prawo do odprawy

Jestem nauczycielem mianowanym, mam umowę o pracę. Niebawem wracam do pracy po urlopie zdrowotnym. Dyrektor poinformował mnie, że przewidziano dla mnie tylko 4 godz. tygodniowo. Czy jeżeli nie zgodzę się na te warunki, przysługuje mi odprawa? Zdaniem dyrektora nie, bo musiałabym pracować do końca roku szkolnego. Czy mogę wnieść o przeniesienie w stan nieczynny, jeśli dostanę wypowiedzenie? Dodam, że pracowałam dotąd w pełnym wymiarze godzin.

Zmniejszenie pensum nauczyciela dyplomowanego

Czy nauczycielowi dyplomowanemu posiadającemu 10 lat stażu można bez konsekwencji zmniejszyć liczę godzin do 14/18? Drugi nauczyciel uczący tego samego przedmiotu ma pełen etat, chociaż ma tylko 3 lata stażu i stopień nauczyciela kontraktowego.

Opinie naszych Klientów ››



Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.03.2016 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.09.2015 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.


wizytówka