Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
Z art. 130 § 2 K.p. wynika, 偶e ka偶de 艣wi臋to wyst臋puj膮ce w innym dniu ni偶 niedziela obni偶a wymiar czasu pracy o 8 godzin. W razie wyst臋powania w tygodniu dw贸ch 艣wi膮t, obni偶enie wymiaru czasu pracy nast臋puje jedynie z tytu艂u jednego z nich.
Interesuje Ci臋 ten temat i chcesz wiedzie膰 wi臋cej? kliknij tutaj >>
Zapis ten 艣wiadczy o tendencji ustawodawcy zmierzaj膮cego do odrabiania przez pracownik贸w owego drugiego 艣wi臋ta w tygodniu. Obni偶enie normy czasu pracy nast臋puje jedynie z tytu艂u jednego z dw贸ch 艣wi膮t, co oznacza, 偶e oba 艣wi臋ta b臋d膮 wolne z mocy art. 1519 § 1 K.p. ale w uk艂adzie rozliczeniowym czasu pracy trzeba b臋dzie drugie 艣wi臋to odpracowa膰.
Oznacza to, 偶e do pracodawcy, kt贸ry nie wyznacza dni wolnych wynikaj膮cych z zasady 5-dniowego tygodnia pracy w spos贸b jednolity i sta艂y, np. przyjmuj膮c soboty jako dni wolne od pracy, lecz ustala je w ka偶dym okresie rozliczeniowym czasu pracy odr臋bnie, stosuje si臋 art. 130 § 2 K.p. w spos贸b wy偶ej okre艣lony.
Szczeg贸lne przepisy reguluj膮ce problematyk臋 czasu pracy mog膮 jednak ustala膰 korzystniejsze dla pracownika rozwi膮zania, jak to ma miejsce np. w ustawie z dnia 16.09.1982 r. o pracownikach urz臋d贸w pa艅stwowych, (jt. Dz. U. z 2001 r. Nr 86 poz. 953, z p贸藕n. zm.).
Na podstawie art. 30 cyt. ustawy zosta艂o wydane rozporz膮dzenie Prezesa Rady Ministr贸w z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad ustalania rozk艂adu i wymiaru czasu pracy pracownik贸w urz臋d贸w administracji rz膮dowej, (Dz. U. Nr 28, poz. 350 z p贸藕n. zm.), zgodnie z kt贸rym, co do zasady, rozk艂ad czasu pracy pracownik贸w urz臋d贸w administracji rz膮dowej przebiega od poniedzia艂ku do pi膮tku i ma charakter rozk艂adu sta艂ego.
W konsekwencji, dla urz臋dnik贸w pa艅stwowych wszystkie soboty s膮 dniami wolnymi od pracy. Przyj臋cie tego rozwi膮zania powoduje ten skutek, 偶e 艣wi臋ta 1 maja i 3 maja 2006 r. oraz podobnie 25 grudnia i 26 grudnia 2006 r. przypadaj膮ce w innym dniu ni偶 niedziela s膮 dniami wolnymi od pracy, niezale偶nie od wyst臋puj膮cej w tych dw贸ch tygodniach soboty.
To powoduje ten skutek, 偶e w stosunku do pracownik贸w urz臋d贸w administracji rz膮dowej nie mo偶na stosowa膰 art. 130 § 2 zdanie 2 K.p., gdy偶 ich uprawnienia w zakresie dni wolnych od pracy zosta艂y korzystniej uregulowane ani偶eli wynika to z art. 130 § 2 K.p.
Taki spos贸b regulacji jest w pe艂ni poprawny i dopuszczalny, gdy偶 pozostaje w zgodzie z art. 18 K.p., przy czym korzystniejsze rozwi膮zanie przewidziane w przepisie szczeg贸lnym, zgodnie z art. 5 K.p., wy艂膮cza stosowanie art. 130 § 2 zdanie 2 K.p.
Analogiczne zasady post臋powania dotycz膮 tych pracownik贸w, w stosunku do kt贸rych, na podstawie innych ustaw szczeg贸lnych, uk艂adu zbiorowego pracy lub regulaminu pracy stosuje si臋 sta艂y rozk艂ad czasu pracy, polegaj膮cy na tym, 偶e praca przebiega tylko od poniedzia艂ku do pi膮tku, czyli wszystkie soboty s膮 dniami wolnymi od pracy.
Zapisy przepis贸w reguluj膮cych rozk艂ad czasu pracy pracownik贸w mog膮 by膰 przy tym r贸偶nie formu艂owane. Mo偶e to by膰 stwierdzenie takie, jakie podaje cyt. rozporz膮dzenie Prezesa Rady Ministr贸w dotycz膮ce urz臋dnik贸w, w postaci pracy wy艂膮cznie od poniedzia艂ku do pi膮tku a mo偶e to by膰 zapis m贸wi膮cy wprost, 偶e wszystkie soboty s膮 dniami wolnymi od pracy.
Podobne, korzystniejsze dla pracownik贸w, zasady obliczania normatywnego czasu pracy w okresie rozliczeniowym trzeba stosowa膰 do pracownik贸w, kt贸rym na mocy przepis贸w reguluj膮cych ich rozk艂ad czasu pracy ustalono inny ni偶 sobota sta艂y dzie艅 wolny od pracy np. poniedzia艂ek, typowo stosowany dzie艅 wolny od pracy w muzealnictwie.
W sytuacji wolnego poniedzia艂ku, w rozk艂adzie 艣wi膮t przypadaj膮cych w 2006 r. nie dojdzie jednak do korzystniejszego dla pracownik贸w rozwi膮zania, poniewa偶 zar贸wno 1 maja jak i 25 grudnia 2006 r. przypadaj膮 w poniedzia艂ek, co oznacza, 偶e ten dzie艅 b臋dzie dniem wolnym od pracy obok 3 maja i 26 grudnia 2006 r. ale nast臋pne dni kalendarzowe przypadaj膮ce w dniach 2, 4, 5 i 6 maja 2006 r. oraz odpowiednio 27, 28, 29 i 30 grudnia 2006 r. b臋d膮 dniami pracy.
Jak wida膰 na tle tego przyk艂adu, korzystniejsze dla pracownika rozwi膮zanie b臋dzie zale偶a艂o od uk艂adu kalendarzowego 艣wi臋ta ruchomego. W przypadku bowiem wyznaczenia wszystkich sob贸t jako dni wolnych od pracy wynikaj膮cych z zasady 艣rednio 5-dniowego tygodnia pracy, je艣li drugie w danym tygodniu 艣wi臋to ruchome przypadnie w sobot臋, w贸wczas do tych pracownik贸w ju偶 nie znajdzie zastosowania korzystniejsze rozwi膮zanie.
W takiej sytuacji pracownicy b臋d膮 korzystali z tych obu dni wolnych od pracy, a pozosta艂e cztery dni w tygodniu b臋d膮 wymaga艂y przepracowania.
W zwi膮zku z ruchomym kalendarzowo charakterem 艣wi膮t, w niekt贸rych tylko latach, te szczeg贸lne korzystniejsze dla pracownik贸w rozwi膮zania dotycz膮ce przyj臋cia sta艂ego rozk艂adu czasu pracy spowoduj膮 konsekwencje prawne w postaci wi臋kszej liczby dni wolnych od pracy, ani偶eli to wynika z tre艣ci art. 130 § 2 K.p.
Zauwa偶y膰 trzeba, 偶e problem ten ostatnio by艂 przedmiotem wyja艣nie艅 ze strony resortu pracy (por. PiZS 2006/3/40). W postawionym tam pytaniu stwierdzono, 偶e u danego pracodawcy praca przebiega wy艂膮cznie od poniedzia艂ku do pi膮tku, czyli wszystkie soboty s膮 dniami wolnymi od pracy.
Udzielona odpowied藕 pomija jednak, (nota bene nie wiadomo na jakiej podstawie prawnej) mo偶liwo艣膰 zaistnienia korzystniejszego dla pracownika rozwi膮zania w postaci prawa do wskazanych w maju dni 1 i 3 oraz soboty przypadaj膮cej 6 maja 2006 r.
Resort pracy wypowiada si臋 natomiast w tym kierunku, 偶e pracodawca mo偶e zastosowa膰 do pracownik贸w takie korzystniejsze rozwi膮zanie. Nie dostrzega natomiast faktu, 偶e dany pracodawca ju偶 zastosowa艂 do pracownik贸w takie korzystniejsze rozwi膮zanie i jest nim zwi膮zany dop贸ki nie zmieni sposobu okre艣lania rozk艂adu czasu pracy, w przewidzianym prawem trybie.
Resort pracy, a wi臋c tw贸rca art. 130 § 2 K.p., zapomina, 偶e przez formu艂臋 art. 5 K.p. mog膮 zaistnie膰 przypadki korzystniejszych dla pracownik贸w rozwi膮za艅, kt贸re s膮 w pe艂ni poprawne i wywo艂uj膮 dla pracownik贸w korzystniejsze skutki w postaci trzech a nie dw贸ch dni wolnych od pracy zar贸wno w maju jak i w grudniu 2006 r.
Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat 鈥 kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy