• Autor: Dorota Kriger
Właśnie złożyłem papiery do ZUS-u z wnioskiem o rentę socjalną. Jak długo będę czekać za decyzją od nich?
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2003 r. Nr 135, poz. 1268 z późn. zm.) postępowanie w sprawie przyznania renty socjalnej wszczyna się na podstawie wniosku zgłoszonego w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS przez osobę ubiegającą się o rentę socjalną lub jej przedstawiciela ustawowego, a także na wniosek innej osoby albo kierownika ośrodka pomocy społecznej, działających za zgodą osoby ubiegającej się o rentę socjalną lub jej przedstawiciela ustawowego (art. 11 ustawy o rencie socjalnej).
Według informacji dostępnych na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych organ ten wydaje decyzję w sprawie przyznania renty socjalnej w ciągu 30 dni od daty wyjaśnienia ostatniej okoliczności w tej sprawie. Termin ten zgodny jest z terminami wymienionymi w Kodeksie postępowania administracyjnego, który zgodnie z art. 16 ustawy o rencie socjalnej i art. 180 § 1 i § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego ma zastosowanie w postępowaniu w sprawach o przyznanie renty socjalnej.
Zgodnie z art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego „załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania”.
Do terminów powyższych nie należy wliczać terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Jeśli wiec wniosek o przyznanie renty socjalnej jest kompletny i nie wymaga uzupełnień – ZUS powinien w ciągu 30 dni od daty jego złożenia wydać stosowną decyzję.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy