• Autor: Grzegorz Stefanowski
Jestem zatrudniona w uczelni X na cały etat, na czas nieokreślony, uczelnia X jest moim podstawowym miejscem pracy. Po wygranym konkursie w uczelni Y chciałabym od semestru letniego rozpocząć pracę na uczelni Y, która musi być dla mnie nowym podstawowym miejscem pracy. Nie chciałabym rozstawać się z uczelnią X, bowiem w nowym miejscu pracy zaproponowano mi umowę o pracę na cały etat jednak na pewien okres 1,5. Jak powinnam postąpić w tej sytuacji, jeżeli chodzi o uczelnię X?
Kodeks pracy nie zabrania, jako taki, pracy na kilku etatach równocześnie. Jeżeli jednak wzajemne wykonywanie obowiązków pracowniczych, zacznie kolidować i być utrudnione, zawsze należy się liczyć z tym, iż może to być negatywnie postrzegane przez danego pracodawcę. Taki pracownik, może być wtedy, m.zd., oceniony negatywnie, z punktu widzenia przepisu art. 100 Kodeksu pracy:
„Art. 100 [Obowiązki pracownika]
§ 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego”.
Warto jeszcze także dodać, iż może wchodzić w grę działalność konkurencyjna, nawet jeśli nie jest uregulowana osobną umową. Obowiązuje, bowiem art. 100 §2 pkt 4) Kodeksu pracy, który w wykładni jest uważany za wiążący także w kwestiach czynności konkurencyjnych, które są traktowane jako dbanie o dobro zakładu pracy:
„Art. 100 [Obowiązki pracownika]
§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”.
Naruszanie, w rezultacie dwóch etatów, porządku pracy i obowiązków pracownika, może doprowadzić do wypowiedzenia umowy o pracę i mówimy tutaj tylko o przepisach Kodeksu pracy. Załączony statut uczelni X stanowi z kolei podstawę szczególną do Pani stosunku pracy.
Zgodnie nim jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę, a szczegółowe jej warunki określać powinna sama umowa oraz regulamin pracy. Mogły to być także warunki konkursu, podobnie jak obecnie w uczelni Y. Konkurs zawiera warunek pracy w podstawowym miejscu pracy i to jest istota tematu.
W mojej ocenie nie można mieć dwóch miejsc podstawowych pracy i jeżeli warunki konkursu (obecnego lub ewentualnie poprzedniego dla uczelni X) dalej nic nie precyzują, podobnie jak sama umowa o pracę lub regulamin pracy, to należy uznać, iż w trakcie pracy Pani tego warunku nie spełni, co może być podstawą do wypowiedzenia jednej z umów.
Można się zastanowić, co mogłoby być podstawą, ale nie można wykluczyć, zarówno ww. podstawy z art. 100 §2 pkt 2) Kodeksu pracy, jak i na podstawie statutu, chociaż ta ostatnia podstawa jest dla mnie nieco niejasna, gdyż rektor nie powinien się zgadzać na to w ramach dodatkowego zatrudnienia, skoro to dodatkowe zatrudnienie, miałoby być także dla Pani podstawowym. Ale liczy się także praktyka jednej lub obu uczelni.
Można rozważyć zastosowanie art. 1741 Kodeksu pracy:
„Art. 1741 [Praca u innego pracodawcy]
§ 1. Za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie, pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie porozumieniu między pracodawcami.
§ 2. Okres urlopu bezpłatnego, o którym mowa w § 1, wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u dotychczasowego pracodawcy”.
Ale tutaj także cały czas są wątpliwości wobec zapisów statutu o podstawowym miejscu pracy. Fakt udzielenia urlopu bezpłatnego w uczelni X nie zmieni bowiem charakteru Pani stosunku pracy i dalej będzie miał on charakter podstawowego, co kłócić się będzie z warunkiem dla uczelni Y.
Jeżeli szczegółowe uregulowania regulaminu pracy, warunków konkursu i samej obecnej umowy o pracę nie podają wprost odpowiedzi na problem rozumienia pojęcia podstawowego miejsca pracy (pewnego rodzaju wyłączność), to można założyć próbę wystąpienia o zgodę rektora na podstawie statutu o zatrudnienie w miejscu dodatkowym. Liczyć się jednak także należy z niebezpieczeństwem wypowiedzenia obecnej umowy o pracę przez pracodawcę.
Osobiście uważam, iż jednak obecną umowę o pracę powinna Pani rozwiązać, gdyż taki jest sens przedstawionego problemu, czyli tzw. wykładnia celowościowa. Nie po to, bowiem moim zdanien wprowadza się wymóg podstawowego miejsca pracy.
Zgoda na pracę w innej uczelni
Anna, pracująca na etacie w uczelni X, wygrała konkurs w uczelni Y i chciałaby tam objąć nowe stanowisko na podstawie umowy na czas określony. Aby utrzymać swoje stanowisko w uczelni X, złożyła wniosek o udzielenie jej urlopu bezpłatnego na czas trwania kontraktu z uczelnią Y. Rektor uczelni X wyraził zgodę na urlop, co pozwoliło Annie na podjęcie nowej pracy, bez konieczności rezygnacji z dotychczasowego zatrudnienia.
Zmiana podstawowego miejsca pracy
Piotr, zatrudniony w uczelni X na cały etat, otrzymał ofertę pracy w uczelni Y, gdzie zaproponowano mu umowę na 1,5 roku. Ponieważ warunki zatrudnienia w uczelni Y wymagały, aby była to jego podstawowa praca, Piotr złożył wypowiedzenie umowy w uczelni X. Chciał uniknąć konfliktu z przepisami dotyczącymi podstawowego miejsca pracy i w ten sposób zapewnił sobie stabilność zatrudnienia w uczelni Y.
Negocjacje i kompromis
Maria, zatrudniona na czas nieokreślony w uczelni X, wygrała konkurs w uczelni Y i chciałaby rozpocząć tam pracę. Z uwagi na chęć zachowania stanowiska w uczelni X, Maria zwróciła się do rektora z propozycją zmiany umowy o pracę w uczelni X na umowę o pracę w niepełnym wymiarze godzin. Dzięki temu udało jej się utrzymać zatrudnienie w obu miejscach, bez naruszenia zasad dotyczących podstawowego miejsca pracy.
Przy zmianie podstawowego miejsca pracy kluczowe jest rozważenie warunków umowy o pracę oraz przepisów uczelnianych. Pracownik powinien dokładnie przeanalizować swoje zobowiązania wobec obecnego pracodawcy, a także skonsultować możliwość uzyskania zgody na zatrudnienie w nowym miejscu. W przypadku trudności z utrzymaniem obu etatów, rozwiązaniem może być urlop bezpłatny, zmiana wymiaru czasu pracy lub ostateczne wypowiedzenie jednej z umów, aby uniknąć konfliktu z przepisami dotyczącymi podstawowego miejsca zatrudnienia.
Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie pism prawnych dostosowanych do Twojej sytuacji, szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać kompleksową pomoc prawną na najwyższym poziomie. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy