Szukamy prawnika. Oferta dla radcw prawnych i adwokatw

Czy można pracować na dwóch uczelniach na cały etat?

• Autor: Grzegorz Stefanowski

Jestem zatrudniona w uczelni X na cały etat, na czas nieokreślony, uczelnia X jest moim podstawowym miejscem pracy. Po wygranym konkursie w uczelni Y chciałabym od semestru letniego rozpocząć pracę na uczelni Y, która musi być dla mnie nowym podstawowym miejscem pracy. Nie chciałabym rozstawać się z uczelnią X, bowiem w nowym miejscu pracy zaproponowano mi umowę o pracę na cały etat jednak na pewien okres 1,5. Jak powinnam postąpić w tej sytuacji, jeżeli chodzi o uczelnię X?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.


Czy można pracować na dwóch uczelniach na cały etat?

Praca na kilku etatach

Kodeks pracy nie zabrania, jako taki, pracy na kilku etatach równocześnie. Jeżeli jednak wzajemne wykonywanie obowiązków pracowniczych, zacznie kolidować i być utrudnione, zawsze należy się liczyć z tym, iż może to być negatywnie postrzegane przez danego pracodawcę. Taki pracownik, może być wtedy, m.zd., oceniony negatywnie, z punktu widzenia przepisu art. 100 Kodeksu pracy:

„Art. 100 [Obowiązki pracownika]

§ 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;

2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;

3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;

4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;

5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;

6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego”.

Warto jeszcze także dodać, iż może wchodzić w grę działalność konkurencyjna, nawet jeśli nie jest uregulowana osobną umową. Obowiązuje, bowiem art. 100 §2 pkt 4) Kodeksu pracy, który w wykładni jest uważany za wiążący także w kwestiach czynności konkurencyjnych, które są traktowane jako dbanie o dobro zakładu pracy:

„Art. 100 [Obowiązki pracownika]

§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Podstawowe miejsce pracy

Naruszanie, w rezultacie dwóch etatów, porządku pracy i obowiązków pracownika, może doprowadzić do wypowiedzenia umowy o pracę i mówimy tutaj tylko o przepisach Kodeksu pracy. Załączony statut uczelni X stanowi z kolei podstawę szczególną do Pani stosunku pracy.

Zgodnie nim jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę, a szczegółowe jej warunki określać powinna sama umowa oraz regulamin pracy. Mogły to być także warunki konkursu, podobnie jak obecnie w uczelni Y. Konkurs zawiera warunek pracy w podstawowym miejscu pracy i to jest istota tematu.

W mojej ocenie nie można mieć dwóch miejsc podstawowych pracy i jeżeli warunki konkursu (obecnego lub ewentualnie poprzedniego dla uczelni X) dalej nic nie precyzują, podobnie jak sama umowa o pracę lub regulamin pracy, to należy uznać, iż w trakcie pracy Pani tego warunku nie spełni, co może być podstawą do wypowiedzenia jednej z umów.

Można się zastanowić, co mogłoby być podstawą, ale nie można wykluczyć, zarówno ww. podstawy z art. 100 §2 pkt 2) Kodeksu pracy, jak i na podstawie statutu, chociaż ta ostatnia podstawa jest dla mnie nieco niejasna, gdyż rektor nie powinien się zgadzać na to w ramach dodatkowego zatrudnienia, skoro to dodatkowe zatrudnienie, miałoby być także dla Pani podstawowym. Ale liczy się także praktyka jednej lub obu uczelni.

Można rozważyć zastosowanie art. 1741 Kodeksu pracy:

„Art. 1741 [Praca u innego pracodawcy]

§ 1. Za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie, pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie porozumieniu między pracodawcami.

§ 2. Okres urlopu bezpłatnego, o którym mowa w § 1, wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u dotychczasowego pracodawcy”.

Ale tutaj także cały czas są wątpliwości wobec zapisów statutu o podstawowym miejscu pracy. Fakt udzielenia urlopu bezpłatnego w uczelni X nie zmieni bowiem charakteru Pani stosunku pracy i dalej będzie miał on charakter podstawowego, co kłócić się będzie z warunkiem dla uczelni Y.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Wypowiedzenie umowy 

Jeżeli szczegółowe uregulowania regulaminu pracy, warunków konkursu i samej obecnej umowy o pracę nie podają wprost odpowiedzi na problem rozumienia pojęcia podstawowego miejsca pracy (pewnego rodzaju wyłączność), to można założyć próbę wystąpienia o zgodę rektora na podstawie statutu o zatrudnienie w miejscu dodatkowym. Liczyć się jednak także należy z niebezpieczeństwem wypowiedzenia obecnej umowy o pracę przez pracodawcę.

Osobiście uważam, iż jednak obecną umowę o pracę powinna Pani rozwiązać, gdyż taki jest sens przedstawionego problemu, czyli tzw. wykładnia celowościowa. Nie po to, bowiem moim zdanien wprowadza się wymóg podstawowego miejsca pracy.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Zgoda na pracę w innej uczelni

Anna, pracująca na etacie w uczelni X, wygrała konkurs w uczelni Y i chciałaby tam objąć nowe stanowisko na podstawie umowy na czas określony. Aby utrzymać swoje stanowisko w uczelni X, złożyła wniosek o udzielenie jej urlopu bezpłatnego na czas trwania kontraktu z uczelnią Y. Rektor uczelni X wyraził zgodę na urlop, co pozwoliło Annie na podjęcie nowej pracy, bez konieczności rezygnacji z dotychczasowego zatrudnienia.

 

Zmiana podstawowego miejsca pracy

Piotr, zatrudniony w uczelni X na cały etat, otrzymał ofertę pracy w uczelni Y, gdzie zaproponowano mu umowę na 1,5 roku. Ponieważ warunki zatrudnienia w uczelni Y wymagały, aby była to jego podstawowa praca, Piotr złożył wypowiedzenie umowy w uczelni X. Chciał uniknąć konfliktu z przepisami dotyczącymi podstawowego miejsca pracy i w ten sposób zapewnił sobie stabilność zatrudnienia w uczelni Y.

 

Negocjacje i kompromis

Maria, zatrudniona na czas nieokreślony w uczelni X, wygrała konkurs w uczelni Y i chciałaby rozpocząć tam pracę. Z uwagi na chęć zachowania stanowiska w uczelni X, Maria zwróciła się do rektora z propozycją zmiany umowy o pracę w uczelni X na umowę o pracę w niepełnym wymiarze godzin. Dzięki temu udało jej się utrzymać zatrudnienie w obu miejscach, bez naruszenia zasad dotyczących podstawowego miejsca pracy.

Podsumowanie

Przy zmianie podstawowego miejsca pracy kluczowe jest rozważenie warunków umowy o pracę oraz przepisów uczelnianych. Pracownik powinien dokładnie przeanalizować swoje zobowiązania wobec obecnego pracodawcy, a także skonsultować możliwość uzyskania zgody na zatrudnienie w nowym miejscu. W przypadku trudności z utrzymaniem obu etatów, rozwiązaniem może być urlop bezpłatny, zmiana wymiaru czasu pracy lub ostateczne wypowiedzenie jednej z umów, aby uniknąć konfliktu z przepisami dotyczącymi podstawowego miejsca zatrudnienia.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie pism prawnych dostosowanych do Twojej sytuacji, szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać kompleksową pomoc prawną na najwyższym poziomie. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Z zaznaczonymi zmianami.

Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

prawo-mieszkaniowe.info

Szukamy prawnika »