• Autor: Marta Handzlik
Pracuję w dużej szkole, w której zdecydowana większość nauczycieli jest już dyplomowana. Chciałabym zapytać, czy w związku z tym dyrektor może zlecić dyplomowanym nauczycielom i zarządzić zgodnie ze statutem szkoły, Kodeksem pracy i Kartą Nauczyciela w ramach rocznego planu pracy szkoły oraz planu nadzoru pedagogicznego wykonanie następujących zadań: przygotowanie akademii i uroczystości, prowadzenie lekcji otwartych, uczestniczenie w szkoleniach i kursach, przygotowanie zestawień i analiz, związanych z wynikami egzaminów.
Jeśli mogę odmówić którejkolwiek z powyższych czynności, poproszę o podanie podstawy prawnej. Chcę jeszcze zapytać, czy wolno mi nie stawić się na wyznaczone kilka dni wcześniej przez dyrektora spotkanie? Czy też zmuszona jestem, w ramach np. zależności służbowej, wykonać to polecenie? I jeszcze ile mam czasu na udzielenie pisemnej odpowiedzi na zadane mi pisemnie przez dyrekcję pytanie?
Zgodnie z art. 42 ustawy Karta Nauczyciela „czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień”.
„W ramach czasu pracy, o którym mowa wyżej, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym pensum;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym”.
W ramach czasu pracy nauczyciel jest więc zobowiązany do udziału w akademiach i uroczystościach, przygotowywania zestawień i analiz, a także uczestniczenia w szkoleniach i kursach.
Zobacz też: Czy nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego może rozpocząć staż
Zgodnie z art. 6 KN nauczyciel obowiązany jest między innymi rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Lekcje otwarte prowadzone w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli lub z inicjatywy nauczyciela w związku z zamiarem poddania się ocenie pracy. Zgodnie z przepisami:
Podsumowując – jeśli nauczyciel jest akurat w trakcie stażu na kolejny stopień awansu – nie może odmówić prowadzenia lekcji otwartych. W pozostałych wypadkach – ma do tego prawo.
Jeśli chodzi o spotkanie służbowe wyznaczone przez dyrektora, oczywiście, skoro jest to polecenie pracodawcy, to musi się Pani na to spotkanie stawić. Co do pisma – z niego powinno wynikać, w jakim terminie musi się Pani do tego pisma ustosunkować. Przepisy tego nie określają.
Pani Ewa, nauczycielka języka polskiego z 20-letnim stażem, została poproszona o przygotowanie uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego. Zadanie wpisało się w roczny plan pracy szkoły i było zgodne z jej obowiązkami wynikającymi z art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela. Choć początkowo była niechętna, wiedziała, że odmowa mogłaby zostać uznana za niewykonanie polecenia służbowego. Ostatecznie przygotowała akademię razem z kilkoma innymi nauczycielami i otrzymała za to podziękowanie na radzie pedagogicznej.
Pan Marek, nauczyciel matematyki ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, został poproszony o poprowadzenie otwartej lekcji dla koleżanek i kolegów z zespołu przedmiotowego. Lekcja ta była warunkiem formalnym w procesie awansu, dlatego nie mógł jej odmówić. Zorganizował ją zgodnie z wymaganiami, w obecności doradcy metodycznego, a późniejsza ewaluacja została dołączona do dokumentacji awansowej.
Pani Anna otrzymała od dyrektora pisemne zapytanie dotyczące nieobecności na zaplanowanym wcześniej szkoleniu Rady Pedagogicznej. Choć nie było określonego terminu odpowiedzi, z treści pisma wynikało, że powinna ustosunkować się w ciągu trzech dni. Odpisała więc w wyznaczonym czasie, tłumacząc nieobecność sytuacją rodzinną. Brak odpowiedzi mógłby zostać potraktowany jako zignorowanie polecenia służbowego, dlatego do sprawy podeszła odpowiedzialnie.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące swoich obowiązków jako nauczyciel, nie wiesz, czy polecenie dyrektora mieści się w ramach prawa, albo potrzebujesz pomocy w sporządzeniu odpowiedzi na pismo służbowe – skorzystaj z profesjonalnej porady prawnej online. Nasi prawnicy pomogą Ci szybko i rzeczowo, analizując Twoją sytuację indywidualnie i wskazując możliwe rozwiązania, zgodne z Kartą Nauczyciela, Kodeksem pracy i statutem szkoły. Wystarczy, że opiszesz swój problem – odpowiedź otrzymasz nawet w kilka godzin.
Potrzebujesz szybkiej i rzetelnej porady prawnej? Skorzystaj z naszej usługi online – wystarczy, że opiszesz swój problem, a nasi prawnicy przygotują dla Ciebie indywidualną odpowiedź opartą na aktualnych przepisach. Pomagamy w sprawach z zakresu prawa pracy, Karty Nauczyciela, relacji służbowych i obowiązków pracowniczych. Bez wychodzenia z domu, dyskretnie i profesjonalnie.
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy