• Autor: Katarzyna Nosal
Czy pracodawca może wyznaczyć limit kilometrów w ramach nieodpłatnego korzystania z samochodu służbowego? Czy w przypadku odpłatnego korzystania z samochodu służbowego przez pracownika, jeżeli wynagrodzenie będzie niższe niż określone w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pracodawca ma obowiązek podwyższyć przychód i podstawę opodatkowania VAT do wartości określonych w art. 12 ust. 2a?
Należy zupełnie rozdzielić kwestie związane z ustaleniem wewnętrznych zasad udostępniania pracownikom samochodów służbowych do celów prywatnych przez pracodawcę i kwestie związane z opodatkowaniem takiego świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Mam tu na myśli fakt, że opodatkowanie przysporzenia, jakie powstaje u pracownika z tytułu nieodpłatnego (a także częściowo odpłatnego) korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych, nie ma żadnego związku (poza kwestią odpłatności i nie) z zasadami tego korzystania. Pracodawca, który oddaje pracownikowi samochód do używania służbowego, może dodatkowo podjąć decyzję o tym, że:
Wszystkie te zasady powinny wynikać bądź to z umowy, bądź to z porozumienia pracodawcy z pracownikiem. Wobec powyższego pracodawca może ograniczyć liczbę kilometrów do prywatnego wykorzystania przez pracownika, co jest uzasadnione faktem, że mamy do czynienia z mieniem pracodawcy, o które ma on obowiązek dbać, w tym także uwzględniać eksploatację, możliwość jak najdłuższego funkcjonowania pojazdu we flocie, a w przypadku pokrywania kosztów paliwa także ograniczenia wydatków z tego tytułu.
Uznanie, że korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych bez opłaty na rzecz pracodawcy stanowi nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika, a co za tym idzie nieodpłatne przysporzenie (korzyść) pracownika, spowodowało, że zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pracodawca ma obowiązek do przychodów pracownika doliczyć ryczałt z tytułu takiego używania samochodu. Ryczałt ten nie jest zależny od intensywności korzystania z samochodu, ale od jego mocy. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych ryczałt ten obejmuje także koszty paliwa, jakie ponosi pracodawca. Ponadto, zgodnie z art. 12 ustawy o PIT, w przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot ryczałtu ustalonych w ustawie. Wreszcie, zgodnie z art. 12 ust. 2b ustawy o PIT, „jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika”. Zatem odpowiadając na Pani drugie pytanie, należy wyjaśnić, że w takiej sytuacji jak opisana trzeba do przychodu doliczyć różnicę pomiędzy odpłatnością pracownika a ryczałtem ustawowym. Różnica ta musi zostać dodana do przychodu pracownika.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Katarzyna Nosal
Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy