Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
W wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. K1/05, Dz. U. z 2006 r. Nr 34, poz. 243, Trybuna艂 Konstytucyjny stwierdzi艂, 偶e art. 1 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracownik贸w jednostek sfery bud偶etowej, Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z p贸藕n. zm. oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, jest sprzeczny z art. 2 w zwi膮zku z art. 32 Konstytucji RP.
Interesuje Ci臋 ten temat i chcesz wiedzie膰 wi臋cej? kliknij tutaj >>
W nast臋pstwie tego rozstrzygni臋cia, z uwagi na to, 偶e Trybuna艂 Konstytucyjny nie okre艣li艂 terminu, w kt贸rym powo艂any przepis utraci moc obowi膮zuj膮c膮, nast膮pi艂o to z dniem opublikowania wymienionego wyroku, tj. z dniem 1 marca 2006 r.
Art. 1 ust. 3 pkt 1 lit. b cyt. ustawy, przewidywa艂, 偶e przepis贸w ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym… nie stosuje si臋 do os贸b, o kt贸rych mowa w art. 2 pkt 1 lit a-c i pkt 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorz膮dowych, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z p贸藕n. zm. oraz z 2002 r. Nr 214, poz. 1806.
Z kolei powo艂ane przepisy ustawy o pracownikach samorz膮dowych odnosi艂y si臋 do nast臋puj膮cych grup os贸b w jednostkach samorz膮du terytorialnego:
Wymienieni pracownicy w dotychczasowym stanie prawnym nie byli uprawnieni do nagrody rocznej, poniewa偶 powo艂any przepis ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dokonywa艂 wy艂膮czenia tych grup zatrudnionych, spo艣r贸d os贸b uprawnionych do nagrody rocznej.
Trybuna艂 Konstytucyjny uzna艂, 偶e tego rodzaju wy艂膮czenie narusza z jednej strony zasady sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej (art. 2 Konstytucji) oraz zasad臋 r贸wno艣ci wobec prawa, czyli jednakowego stosowania prawa wzgl臋dem wszystkich obywateli (art. 32 Konstytucji).
W zwi膮zku wej艣ciem w 偶ycie wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego z dniem 1 marca 2006 r., stosownie do postanowie艅 art. 190 ust. 3 Konstytucji RP, je偶eli Trybuna艂 Konstytucyjny nie okre艣li terminu utraty mocy aktu prawnego uznanego za sprzeczny z Konstytucj膮, akt ten traci moc z dniem opublikowania wyroku Trybuna艂u.
Wyrok wydany przez Trybuna艂 Konstytucyjny zosta艂 opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2006 r. Nr 34 z dnia 1 marca 2006 r., wobec tego z tym dniem traci moc powo艂any wy偶ej przepis ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracownik贸w jednostek sfery bud偶etowej.
W zwi膮zku z uchyleniem art. 1 ust. 3 pkt 1 lit b ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracownik贸w jednostek sfery bud偶etowej… z dniem 1 marca 2006 r., powstaje pytanie, od kiedy wymienieni wy偶ej pracownicy b臋d膮 mieli prawo do nagrody rocznej?
Przyjmuje si臋 powszechnie, 偶e przepisy ustawy s膮 wi膮偶膮ce dop贸ki Trybuna艂 Konstytucyjny nie stwierdzi ich niezgodno艣ci z Konstytucj膮. W konsekwencji, skutki prawne zwi膮zane ze stwierdzeniem niezgodno艣ci danego przepisu z Konstytucj膮 powstaj膮 zasadniczo w dacie opublikowania wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego, chyba 偶e Trybuna艂 okre艣li艂 inn膮 dat臋 utraty mocy obowi膮zuj膮cej.
Zwa偶ywszy, 偶e w omawianej sprawie Trybuna艂 Konstytucyjny nie ustali艂 terminu, w jakim powo艂any przepis ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym traci moc prawn膮, nast膮pi艂o to z dniem opublikowania wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego czyli z dniem 1 marca 2006 r.
Utrata mocy obowi膮zuj膮cej danego aktu prawnego, jako sprzecznego z Konstytucja, w tych warunkach, wywo艂uje skutki prawne pocz膮wszy od 1 marca 2006 r. Oznacza to, 偶e wymienione wy偶ej osoby b臋d膮 mia艂y prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2006 r., wyp艂acanego, zgodnie z przepisami do dnia 31 marca 2007 r.
Przyjmuj膮c konstrukcj臋 skutk贸w prawnych utraty mocy obowi膮zuj膮cej przepisu ograniczaj膮cego prawa pracownicze w zakresie dodatkowego wynagrodzenia rocznego, uzna膰 nale偶a艂oby, 偶e nagroda roczna za 2006 r. b臋dzie przys艂ugiwa膰 w spos贸b proporcjonalny pocz膮wszy od dnia 1 marca 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. czyli za 10 a nie za 12 miesi臋cy.
Z legalistycznego punktu widzenia, zachodzi pytanie, czy poszkodowani pracownicy nie mog膮 mie膰 roszcze艅 odszkodowawczych wzgl臋dem skarbu pa艅stwa, za to, 偶e b艂臋dnie uchwalona ustawa ogranicza艂a ich uprawnienia pracownicze?
Ewentualne dochodzenie roszcze艅 z tego tytu艂u, moim zdaniem, nie jest wykluczone, poniewa偶 skarb pa艅stwa ponosi odpowiedzialno艣膰 za ca艂okszta艂t skutk贸w wynikaj膮cych z b艂臋dnego funkcjonowania organ贸w w艂adzy publicznej.
Mo偶liwo艣ci dochodzenia takiego odszkodowania nie mog膮 by膰 wykluczone, poniewa偶 gwarantuje je art. 77 ust. 1 Konstytucji, zgodnie z kt贸rym, ka偶dy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka zosta艂a mu wyrz膮dzona przez niezgodne z prawem dzia艂anie w艂adzy publicznej.
Zgodnie za艣 z art. 77 ust. 2 Konstytucji, ustawa nie mo偶e nikomu zamyka膰 drogi s膮dowej dochodzenia naruszonych wolno艣ci i praw.
Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat 鈥 kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy