Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
Og贸lnym organem nadzoru nad przestrzeganiem przepis贸w prawa pracy jest Pa艅stwowa Inspekcja Pracy, dzia艂aj膮ca na podstawie przepis贸w ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Pa艅stwowej Inspekcji Pracy, (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, z p贸藕n. zm. oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1399).
Interesuje Ci臋 ten temat i chcesz wiedzie膰 wi臋cej? kliknij tutaj >>
PIP podlega Sejmowi RP a nadz贸r nad ni膮 sprawuje Rada Ochrony Pracy. Organami PIP s膮: G艂贸wny Inspektor Pracy, okr臋gowi inspektorzy pracy oraz inspektorzy pracy dzia艂aj膮cy na terenie obj臋tym w艂a艣ciwo艣ci膮 okr臋gowego inspektoratu pracy.
Jednostkami organizacyjnymi PIP s膮: G艂贸wny Inspektorat Pracy, okr臋gowe inspektoraty pracy (16 okr臋g贸w, obejmuj膮cych zakresem terytorialnym dzia艂ania wojew贸dztwa) oraz oddzia艂y lub wydzia艂y usytuowane g艂贸wnie w siedzibie wojew贸dztw sprzed reformy administracyjnej z 1999 r.
Zadania PIP i tryb wykonywania czynno艣ci kontrolnych okre艣la szczeg贸艂owo ustawa o PIP. Jednak偶e 偶adne postanowienia ustawy o PIP jak r贸wnie偶 jakiejkolwiek innej ustawy zwyk艂ej nie mog膮 by膰 sprzeczne z postanowieniami Konwencji Nr 81 Mi臋dzynarodowej Organizacji Pracy w sprawie inspekcji pracy w przemy艣le i handlu (Dz. U. z 1997 r. Nr 72, poz. 450-451).
Polska ratyfikowa艂a t臋 Konwencj臋, co powoduje ten skutek, 偶e jej postanowienia maj膮 pierwsze艅stwo stosowania przed ustaw膮 krajow膮 w razie postanowie艅 o charakterze kolizyjnym, zgodnie z art. 91 ust. 3 Konstytucji RP.
Najwi臋cej problem贸w zwi膮zanych z funkcjonowaniem PIP i zakresu jej kompetencji powstaje na tle ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia艂alno艣ci gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807).
Ustawa ta dokona艂a tak偶e pewnych zmian w ustawie o PIP, kt贸re dotycz膮 w szczeg贸lno艣ci nast臋puj膮cych zagadnie艅.
Powo艂ana Konwencja Nr 81 MOP przewiduje szereg unormowa艅, kt贸re musz膮 by膰 wzi臋te pod uwag臋 przy stosowaniu prawa krajowego, w tym ustawy o swobodzie dzia艂alno艣ci gospodarczej.
Spo艣r贸d tych zagadnie艅 najwa偶niejsze znaczenie maj膮 nast臋puj膮ce postanowienia.
Konsekwencj膮 tego zapisu, jest prawo inspektora pracy do rozpocz臋cia kontroli, w razie, gdy uzna to za uzasadnione, nawet bez uprzedniego przed艂o偶enia podmiotowi kontrolowanemu zar贸wno upowa偶nienia do kontroli jak i legitymacji s艂u偶bowej.
Oczywi艣cie po przeprowadzeniu niezb臋dnych czynno艣ci kontrolnych, formalne przedstawienie legitymacji i upowa偶nienia do kontroli powinno nast膮pi膰.
Konsekwencj膮 tego zapisu jest to, 偶e zakres merytorycznych uprawnie艅 inspektora pracy ukierunkowanych na przestrzeganie przepis贸w prawa pracy, nie mo偶e by膰 w trybie kontrolnym ograniczany.
Przyk艂adowo, podmiot kontrolowany twierdzi, 偶e nie zatrudnia pracownik贸w i dlatego uwa偶a, 偶e nie podlega kontroli ze strony PIP. Deklaracja taka nie uniemo偶liwia jednak przeprowadzenia kontroli i upewnienia si臋, czy zawierane przez ten podmiot kontrolowany kontrakty nie maj膮 czasem charakteru stosunku pracy, w rozumieniu art. 22 K.p.
Ten zapis powoduje szczeg贸lnie znamienne skutki, polegaj膮ce na tym, 偶e w post臋powaniu realizowanym przez inspektora pracy, stosowanie zasad przewidzianych w Kodeksie post臋powania administracyjnego ma powa偶nie ograniczony zakres.
Inspektor pracy nie jest skr臋powany w tym przypadku art. 79 K.p.a. lecz ma prawo nie powiadamia膰 podmiotu kontrolowanego o przes艂uchiwaniu 艣wiadk贸w, je偶eli t臋 form臋 czynno艣ci wyja艣niaj膮cych uzna za zasadn膮.
Post臋powanie wyja艣niaj膮ce inspektora pracy mo偶e zatem przybra膰 form臋 jawn膮, to znaczy protok贸艂 przes艂uchania danej osoby b臋dzie za艂膮czony jako za艂膮cznik do protoko艂u kontroli, albo te偶 takie post臋powanie nie b臋dzie ujawnione podmiotowi kontrolowanemu i tym samym nie b臋dzie stanowi艂o dowodu dla cel贸w podejmowanych przez inspektora pracy 艣rodk贸w dzia艂a艅 pokontrolnych.
W takim przypadku, czynno艣ci inspektora pracy s艂u偶膮 uzyskaniu informacji w celu ujawnienia innych dowod贸w, na podstawie kt贸rych mo偶na ustali膰 czy pracodawca przestrzega przepis贸w prawa pracy, czy te偶 nie.
Kompetencja ta oznacza mo偶liwo艣膰 偶膮dania takich dokument贸w przez inspektora pracy w艂a艣ciwego ze wzgl臋du na siedzib臋 pracodawcy lub miejsce wykonywania pracy przez pracownik贸w kontrolowanego, bez wzgl臋du na to w jakim uk艂adzie organizacyjnym dokumenty te s膮 prowadzone i przechowywane.
Cz臋sto si臋 zdarza, 偶e du偶e firmy prowadz膮ce dzia艂alno艣膰 na terenie ca艂ego kraju, maj膮 zblokowane kom贸rki np. kadr w jednym mie艣cie, co mo偶e mie膰 wp艂yw na p艂ynno艣膰 przekazywania dokument贸w do kontroli ale nie uwalnia podmiotu kontrolowanego od tego obowi膮zku ani nie zmienia w艂a艣ciwo艣ci terytorialnego dzia艂ania inspektora pracy.
W konsekwencji, tego rodzaju organizacyjne rozwi膮zania obci膮偶aj膮 w skutkach orgaizacyjno-transportowo-kosztowych podmiot kontrolowany.
Powo艂ana wcze艣niej ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia艂alno艣ci gospodarczej nie mo偶e ogranicza膰 kompetencji kontrolnych inspektora pracy i dlatego szeregu instytucji tej ustawy nie stosuje si臋 do kontroli przeprowadzanej przez PIP. Dotyczy to w szczeg贸lno艣ci ni偶ej sprecyzowanych zagadnie艅.
Zakaz stosowania tych ogranicze艅 wynika wyra藕nie z art. 16 Konwencji Nr 81, kt贸ry przewiduje, 偶e przedsi臋biorstwa b臋d膮 kontrolowane tak cz臋sto i tak starannie, jak to jest potrzebne do zapewnienia skutecznego przestrzegania odpowiednich postanowie艅 przepis贸w prawnych.
W konsekwencji, wystawiaj膮cy upowa偶nienie do kontroli decyduje zar贸wno o d艂ugo艣ci jak i o cz臋stotliwo艣ci przeprowadzania kontroli u danego przedsi臋biorcy i brak jest podstaw normatywnych do kwestionowania takich upowa偶nie艅 w powo艂aniu na przepisy ustawy o swobodzie dzia艂alno艣ci gospodarczej.
W przypadku kontroli inspektor贸w pracy nie ma podstaw prawnych do szczeg贸艂owego zakre艣lania przedmiotu kontroli, poniewa偶 Konwencja Nr 81 (szczeg贸lnie art. 12 ust. 1 pkt c w zwi膮zku z art. 3 ust. 1) poddaje pod kontrol臋 inspektorom pracy ca艂y zakres przepis贸w prawa pracy.
Inspektorzy pracy w zakresie swojego dzia艂ania s膮 z kolei niezale偶ni od jakichkolwiek wp艂yw贸w zewn臋trznych, co tym samym wyklucza mo偶liwo艣膰 ograniczania zakresu przedmiotowego kontroli inspektora pracy (art. 17 w zwi膮zku z art. 6 Konwencji Nr 81).
Na marginesie warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e inspektor pracy jest organem I instancji PIP, tote偶 sporz膮dzane dla niego upowa偶nienia do kontroli, w艂a艣ciwie ma charakter zupe艂nie formalny i de facto z celowo艣ciowego punktu widzenia jest zb臋dne.
Inspektor pracy podejmuje bowiem czynno艣ci kontrolne we w艂asnym imieniu, jako organ I instancji PIP, a nie w imieniu wystawiaj膮cego upowa偶nienie okr臋gowego inspektora pracy, jako organu II instancji, czy G艂贸wnego Inspektora Pracy, jako kierownika urz臋du centralnego, jakim jest PIP.
Zwa偶ywszy na zapisy Konwencji Nr 81 MOP ograniczaj膮ce stosowanie postanowie艅 przepis贸w ustawy o swobodzie dzia艂alno艣ci gospodarczej w stosunku do inspektor贸w pracy, wystawianie im upowa偶nie艅 do kontroli przedsi臋biorcy jest rozwi膮zaniem, de lege lata, utrudniaj膮cym czynno艣ci kontrolne, a ze spo艂ecznego punktu widzenia niczego nie rozwi膮zuj膮cym.
Mo偶na wi臋c oczekiwa膰, 偶e nowa ustawa o PIP zlikwiduje ten zb臋dny wym贸g formalny.
Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat 鈥 kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy