• Autor: Marta Handzlik
Czy nauczyciel świetlicy pracujący w pełnym wymiarze godzin może mieć nadgodziny w świetlicy? Nadmieniam, że nie jestem wychowawcą żadnej klasy i pełnię jeszcze w szkole funkcję inspektora do spraw bhp w wymiarze 5 godz. tygodniowo.
Zgodnie z art. 35 ustawy Karta Nauczyciela „w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć”.
Co do zasady godziny ponadwymiarowe mogą być przyznawane jedynie w sytuacji, gdy istnieje konieczność realizacji programu nauczania. Za obowiązkowe zajęcia dydaktyczne, które mogą być przydzielone jako godziny ponadwymiarowe, uznał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 22 marca 2007r. (sygn. akt III PZP 1/2007) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (zajęcia dla uczniów mających trudności w nauce) oraz zajęcia rewalidacyjne (zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo). W ramach godzin ponadwymiarowych może być też powierzone nauczycielowi uczestnictwo w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego.
Zobacz też: Ile kosztuje godzina rewalidacji
W mojej opinii nauczyciel świetlicy może mieć godziny ponadwymiarowe, o ile dostanie dodatkowe godziny zajęć poszczególnych przedmiotów albo godziny zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub rewalidacyjnych. Oczywiście jeśli grup świetlicowych jest tak wiele, że potrzeba, aby nauczyciel spędzał z uczniami dodatkowe godziny, to także można mu je przydzielić. Jeśli jednak taka potrzeba nie występuje, a inne zajęcia nie są mu przydzielone – nie można mu przydzielić dodatkowych godzin jako ponadwymiarowych.
Nauczycielka świetlicy, pani Anna, prowadziła zajęcia w pełnym wymiarze godzin. W związku z chorobą innego nauczyciela poproszono ją o przejęcie dodatkowych zajęć rewalidacyjnych. Były to godziny ponadwymiarowe, za które otrzymała dodatkowe wynagrodzenie.
Pan Marek, nauczyciel świetlicy, został poproszony o prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów z trudnościami w nauce matematyki. Mimo że nie jest wychowawcą klasy, dodatkowe godziny przydzielono mu zgodnie z jego specjalnością, co skutkowało nadgodzinami.
W okresie ferii zimowych liczba dzieci w świetlicy znacząco wzrosła. Szkoła zadecydowała o przydzieleniu nauczycielce świetlicy, pani Katarzynie, dodatkowych godzin, aby zapewnić odpowiednią opiekę uczniom. Były to godziny ponadwymiarowe, przyznane zgodnie z przepisami.
Nauczyciel świetlicy może mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe, jeśli wynikają one z konieczności realizacji dodatkowych zajęć dydaktycznych, wyrównawczych lub rewalidacyjnych. Nadgodziny mogą również zostać przyznane, gdy wzrasta liczba grup świetlicowych i zachodzi potrzeba dodatkowej opieki nad uczniami. Ważne jest jednak, aby przydzielanie takich godzin odbywało się zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela i za zgodą nauczyciela, jeśli ich liczba przekracza określone limity.
Jeżeli masz wątpliwości dotyczące nadgodzin nauczyciela świetlicy lub innych kwestii związanych z prawem oświatowym, skorzystaj z profesjonalnych porad prawnych online. Nasi doświadczeni prawnicy oferują szybką i rzetelną pomoc, dostosowaną do indywidualnych potrzeb nauczycieli oraz pracowników oświaty. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać jasne i praktyczne wskazówki, które pomogą Ci rozwiązać nawet najbardziej skomplikowane problemy.
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
2. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 marca 2007r. sygn. akt III PZP 1/2007
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy