• Autor: Dorota Kriger
Czy pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie innych obowiązków niż określone w umowie o pracę? Czy pracownik może wówczas odmówić?
Jedną z sytuacji, kiedy można powierzyć inne obowiązki niż określone w umowie o pracę, jest tzw. przestój. Zgodnie bowiem z art. 81 § 3 Kodeksu pracy (K.p.) pracodawca może na czas przestoju powierzyć pracownikowi inną odpowiednią pracę, za której wykonanie przysługuje wynagrodzenie przewidziane za nią, nie niższe od wynagrodzenia tego pracownika wynikającego z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – w wysokości 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od minimalnego wynagrodzenia określonego na podstawie odrębnych przepisów. Jeżeli jednak przestój nastąpił z winy pracownika, przysługuje wyłącznie wynagrodzenie przewidziane za wykonaną pracę.
Druga sytuacja, w której można powierzyć pracownikowi pracę inną niż określona w umowie, została uregulowana w art. 42 § 4 K.p. W przepisie tym wskazano możliwość powierzenia pracownikowi w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.
Powierzenie pracownikowi innej pracy niż określonej w umowie w wyżej opisanych przypadkach może się odbyć bez zmiany umowy o pracę. Jednocześnie pracownik nie może odmówić świadczenia pracy na innym stanowisku w takich przypadkach, jeśli powierzona praca jest zgodna z kwalifikacjami pracownika, a wynagrodzenie za pracę nie niższe niż wynagrodzenie ustalone zgodnie ze wspomnianymi przepisami. Zgodnie bowiem z art. 100 § 1 K.p.: „pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę”. Niewykonanie polecenia może skutkować negatywnymi konsekwencjami – od kary upomnienia, o której mowa w art. 108 § 1 K.p., aż po rozwiązanie umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 K.p.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy