• Autor: Dorota Kriger
Czy mogę podjąć zatrudnienie na 1/2 etatu w sklepie i na 1/4 etatu w szkole – jako nauczycielka? Czy jest prawnie możliwe, by być zatrudnionym w dwóch różnych miejscach pracy?
Prawo nie zabrania podejmowania zatrudnienia w kilku miejscach pracy, na różnych stanowiskach i w różnych wymiarach czasu. To zależy tylko od woli oraz predyspozycji psychicznych i fizycznych danego człowieka.
Zastanawiając się nad przyjęciem kolejnego zatrudnienia, należy jednak rozważyć niedogodności, które mogą się pojawić, np. nieplanowane nadgodziny – gdy zajdzie taka potrzeba u jednego z pracodawców, albo konieczność lepszej organizacji czasu, aby w obu pracach być efektywnym, wreszcie dopasowanie godzin pracy w obu firmach i in.
Jednocześnie praca dla dwóch pracodawców to nie tylko szansa na dwie pensje, czy zdobycie większego doświadczenia zawodowego. To także uprawnienia do korzystania z podwójnych przywilejów. Dotyczy to m.in. urlopu wypoczynkowego – dla każdej z umów o pracę wymiar urlopu wypoczynkowego liczy się bowiem odrębnie. Podobnie jest ze świadczeniami w przypadku choroby czy macierzyństwa – zasiłek przysługuje w obu miejscach pracy. Pamiętajmy jednak, że nie można jednocześnie być na zwolnieniu lekarskim w jednym miejscu i świadczyć pracę w drugim.
Podejmując dodatkowe zatrudnienie trzeba też zapoznać się z przepisem Kodeksu pracy, mówiącym o zakazie konkurencji – art. 1011-1014. To jedyny przepis, który może ograniczyć szanse na podjęcie dodatkowego zatrudnienia.
Jeśli pracownikowi uda się tak zorganizować czas, aby oba zatrudnienia nie kolidowały ze sobą i jednocześnie nie zostanie naruszony art. 101 K.p. – innych przeszkód nie ma.
W Pani przypadku nie ma przeciwwskazań, aby świadczyła Pani pracę, tak jak to zaplanowała: czyli na 1/2 etatu w sklepie i na 1/4 etatu w szkole jako nauczycielka.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy