• Autor: Michał Kowalski
Czy nieistniejący zakład pracy, Telekomunikacja, którą, jak wiadomo, przejęło ORANGE, może wystawić sprostowane świadectwo pracy za lata 1992-2000? Jest różnica w legitymacji ubezpieczeniowej – mąż pracował na stanowisku telemontera, a w świadectwie pracy ma – wartownik, co za tym idzie – nie napisano, że jest to praca w szczególnych warunkach. Jak sprostować świadectwo pracy po latach?
Niestety w opisanym przypadku nie istnieje możliwość skutecznego ubiegania się o sprostowanie świadectwa pracy. Pracownik ma bowiem prawo do złożenia wniosku o sprostowanie w terminie 7 dni od dnia wydania świadectwa pracy (art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Po upływie tego terminu pracodawca może pozostawić wniosek bez rozpoznania, nie podając żadnego uzasadnienia dla odmowy. Teoretycznie może Pani złożyć wniosek o sprostowanie świadectwa pracy do następcy prawnego pracodawcy, niemniej jednak szanse na uwzględnienie wniosku są niewielkie.
W kontekście ubiegania się o emeryturę za pracę w szczególnych warunkach istnieje jednak inne rozwiązanie. Otóż w razie wydania decyzji odmownej przez ZUS można złożyć odwołanie do sądu ubezpieczeń społecznych. W toku postępowania sąd może przeprowadzić dowód z zeznań świadków, którzy potwierdzą, na jakim stanowisku praca była rzeczywiście wykonywana (np. współpracownicy, przełożeni). Wniosek o dopuszczenie dowodu z zeznań świadków należy zgłosić już w odwołaniu od decyzji ZUS, wskazując imię, nazwisko i adres korespondencyjny świadka, a także okoliczności, których mają dotyczyć zeznania.
Treść świadectwa pracy, w tym wskazanie stanowiska pracy, nie wiąże sądu ubezpieczeń społecznych. Świadectwo pracy stanowi tzw. dokument prywatny i dowodzi jedynie, że osoba, która je podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w danych dokumencie. W konsekwencji treść tych świadectw podlega kontroli sądu, m.in. co do prawidłowości użytej przez pracodawcę nazwy stanowiska (tak wyrok SN z dnia 05.10.2011 r. II UK 43/11, wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 16.01.2013 r. III AUa 667/12, wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 23.01.2013 r. III AUa 637/12, wyrok SN z dnia 16.06.2009 r. I UK 24/09, wyrok SN z dnia 09.04.2009 r. I UK 316/08). Kontrola ta powinna być przeprowadzona zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów. Należy bowiem mieć na względzie, że w postępowaniu sądowym w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych nie obowiązują ograniczenia dowodowe charakterystyczne dla postępowania przed organem rentowym, a ponadto zgodnie z art. 473 Kodeksu postępowania cywilnego – w kontekście dowodu z dokumentu nie stosuje się przepisów ograniczających dopuszczalność dowodu ze świadków i z przesłuchania stron. Innymi słowy za pomocą zeznań świadków można podważyć treść świadectwa pracy.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Michał Kowalski
Radca prawny, ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Kielcach. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Specjalizuje się w prawie oświatowym, prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Prowadzi własną kancelarię, a w zakresie swojej praktyki zawodowej świadczy usługi w szczególności dla nauczycieli i szkół, ale także dla innych grup pracowników i pracodawców. Z powodzeniem udziela pomocy prawnej w systemie elektronicznym.
Autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego. Prowadzi również szkolenia dla nauczycieli i pracowników.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy