Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
Z dniem 16 pa藕dziernika 2007 r. wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rozdzia艂 IIb w dziale drugim pt. „Zatrudnianie pracownik贸w w formie telepracy”. Wykonywanie pracy w tej formule, wykorzystuj膮ce zdobycze informatyczne by艂o postulowane od dawna.
Interesuje Ci臋 ten temat i chcesz wiedzie膰 wi臋cej? kliknij tutaj >>
Z formalno-prawnego punktu widzenia, w dotychczasowym stanie prawnym nie by艂o wyra藕nych przeciwwskaza艅, aby taki rodzaj pracy zosta艂 mi臋dzy stronami stosunku pracy przyj臋ty, na warunkach szczeg贸艂owo sprecyzowanych w umowie o prac臋.
Wprowadzenie przez ustawodawc臋 kompleksowych zapis贸w dotycz膮cych telepracy uzna膰 trzeba za rozwi膮zanie korzystne i w pe艂ni potrzebne, gdy偶 eliminuje ewentualne w膮tpliwo艣ci prawne i interpretacyjne na temat istotnych zagadnie艅 zwi膮zanych ze specyfik膮 telepracy.
Ustawodawca zdefiniowa艂 telepracownika, jako pracownika wykonuj膮cego prac臋 regularnie poza zak艂adem pracy z wykorzystaniem 艣rodk贸w komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepis贸w ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o 艣wiadczeniu us艂ug drog膮 elektroniczn膮, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z p贸藕n. zm.).
Pod poj臋ciem 艣wiadczenia us艂ug drog膮 elektroniczn膮, zgodnie z art. 2 pkt 4 cyt. ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. w rozumieniu prawa pracy nale偶y rozumie膰 – wykonanie pracy, kt贸re nast臋puje przez wysy艂anie i odbieranie danych za pomoc膮 system贸w teleinformatycznych, na indywidualne 偶膮danie pracodawcy, bez jednoczesnej obecno艣ci stron, przy czym dane te s膮 transmitowane za po艣rednictwem sieci publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852 z p贸藕n. zm.)
Ustawodawca przewiduje, 偶e telepracownik przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczeg贸lno艣ci za po艣rednictwem 艣rodk贸w komunikacji elektronicznej. Oznacza to, 偶e dopuszczalne s膮 tak偶e inne formy przekazu wykonanej pracy, nie wy艂膮czaj膮c bezpo艣redniego przekazania np. opracowanych tradycyjnie pisemnie materia艂贸w.
Przyk艂adowo, strony stosunku pracy mog膮 si臋 um贸wi膰 na zastosowanie telepracy do okazjonalnych czynno艣ci, kt贸re pracownik b臋dzie realizowa艂 poza zak艂adem pracy, a nast臋pnie przeka偶e wyniki swojej pracy b膮d藕 drog膮 komunikacji elektronicznej, b膮d藕 w inny uzgodniony spos贸b.
Podstaw膮 stosowania telepracy jest porozumienie zawierane przez pracodawc臋 z zak艂adow膮 lub zak艂adowymi organizacjami zwi膮zkowymi, a w razie ich braku pracodawca opracowuje regulamin 艣wiadczenia pracy w formie telepracy i konsultuje go z przedstawicielami pracownik贸w wy艂onionymi w trybie przyj臋tym u danego pracodawcy.
W porozumieniu nale偶a艂oby okre艣li膰 szczeg贸艂owe zagadnienia dotycz膮ce stosowania telepracy, a w szczeg贸lno艣ci ustali膰 stanowiska pracy, na kt贸rych dopuszcza si臋 stosowanie tej formu艂y zatrudnienia. Porozumienie mo偶e te偶 zawiera膰 zasady dotycz膮ce uzgadniania wykonywania pracy w formule telepracy, w przypadku okazjonalnych potrzeb pracodawcy, czyli w spos贸b nieregularny.
Tego rodzaju rozwi膮zania oczywi艣cie nie mo偶na wykluczy膰, w my艣l zasady, 偶e je艣li jest dopuszczalne stosowanie telepracy w formule regularnej, to oczywi艣cie tak偶e mo偶e by膰 stosowane incydentalnie.
W ka偶dym jednak przypadku, postanowienia porozumienia o stosowaniu telepracy nie mog膮 narusza膰 przepis贸w Kodeksu pracy w zakresie uprawnie艅 przys艂uguj膮cych w tego rodzaju pracy pracownikom.
Porozumienie mo偶e natomiast zawiera膰 uregulowania bardziej korzystne dla pracownika, ani偶eli wynika to z przepis贸w kodeksu, zgodnie z og贸ln膮 zasad膮 uprzywilejowania pracownika, wskazan膮 w art. 18 K.p.
Drugim, opr贸cz porozumienia, warunkiem wprowadzenia telepracy jest uzgodnienie mi臋dzy stronami stosunku pracy, kt贸re mo偶e nast膮pi膰 w tre艣ci umowy o prac臋 w czasie jej zawierania albo w drodze aneksu do tej umowy.
Ustawodawca zagwarantowa艂 z jednej strony dobrowolno艣膰 艣wiadczenia pracy w formie telepracy, a z drugiej zasady wi膮偶膮ce obie stron stosunku pracy w zakresie mo偶liwo艣ci odst膮pienia od stosowania tej formy zatrudnienia. Jednocze艣nie zakaza艂 stosowania art. 42 § 4 K.p. jako podstawy czasowego powierzania tej pracy.
Brak zgody pracownika na wykonywanie pracy w formie telepracy, lub zmian臋 jej warunk贸w nie mo偶e stanowi膰 przyczyny uzasadniaj膮cej wypowiedzenie umowy o prac臋. Po zako艅czeniu pracy w formie telepracownika, pracownik ma prawo powr贸ci膰 do pracy dotychczasowej, tote偶 ustawodawca wymaga, aby pracodawca wyra藕nie okre艣li艂 w jakiej strukturze organizacyjnej mie艣ci si臋 telepracownik i komu organizacyjnie bezpo艣rednio podlega.
Realizuj膮c t臋 formu艂臋 zatrudnienia, pracodawca musi spe艂ni膰 艣ci艣le okre艣lone obowi膮zki wzgl臋dem pracownika polegaj膮ce przede wszystkim na zapewnieniu mu odpowiedniego sprz臋tu do pracy, poddawania go konserwacji i naprawom, oraz obj臋cia ubezpieczeniem.
Pracodawca ponosi te偶 wszelkie koszty zwi膮zane z prowadzon膮 prac膮 w formie telepracy, zgodnie z zasad膮 ryzyka podmiotu zatrudniaj膮cego. Dotyczy to tak偶e pomocy technicznej i szkole艅 w zakresie obs艂ugi powierzonego pracownikowi sprz臋tu do wykonywania pracy.
Dopuszcza si臋 mo偶liwo艣膰 umownego regulowania obowi膮zk贸w pracodawcy w ramach formu艂y telepracy, wynikaj膮cych np. z faktu korzystania przez pracownika z w艂asnego sprz臋tu. Odr臋bna umowa zawarta w tym zakresie przez strony stosunku pracy winna przewidywa膰 szczeg贸艂owe prawa i obowi膮zki obu stron stosunku pracy.
W tej umowie, na wypadek korzystania przez pracownika ze sprz臋tu w艂asnego, nale偶y uregulowa膰 w szczeg贸lno艣ci zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprz臋tu niezb臋dnego do wykonywania pracy, kt贸ry to sprz臋t musi spe艂nia膰 wymagania dotycz膮ce oceny zgodno艣ci
W takim jednak przypadku, pracownik ma prawo do okre艣lonej rekompensaty pieni臋偶nej z tytu艂u eksploatowania sprz臋tu w艂asnego.
Telepracownik ma by膰 traktowany przez pracodawcy na r贸wni z pracownikami zatrudnionymi w podstawowej formule pracy, przy uwzgl臋dnieniu oczywi艣cie odmienno艣ci wynikaj膮cej z wykonywania pracy poza terenem zak艂adu pracy. Nie zmienia to jednak jego prawa do przebywania na terenie zak艂adu pracy i korzystania ze 艣rodk贸w socjalnych pracodawcy, na r贸wnych warunkach z innymi pracownikami.
Zasady kontroli telepracownika przez pracodawc臋 maj膮 si臋 odbywa膰 z poszanowaniem prywatno艣ci pracownika. Je偶eli praca jest wykonywana na terenie jego miejsca zamieszkania, kontrola taka wymaga uprzedniej pisemnej zgody pracownika.
Inicjatorem przeprowadzania kontroli w zakresie zagadnie艅 bezpiecze艅stwa i higieny pracy jest telepracownik, w stosunku do kt贸rego pracodawca ma obowi膮zek zapewni膰 przestrzeganie wszystkich przepis贸w bhp, z wy艂膮czeniem art. 212 pkt 4, obowi膮zk贸w okre艣lonych w rozdziale III dzia艂u X oraz w art. 233 K.p.
Zakres obowi膮zk贸w pracodawcy w sferze bhp wzgl臋dem telepracownika zosta艂 przez ustawodawc臋 precyzyjnie skonstruowany. Wskazano bowiem wyra藕nie przepisy, kt贸rych do telepracownika nie stosuje si臋, nie daj膮c tym samy pola do dowolno艣ci, czy kontrowersyjnej interpretacji.
Wy艂膮czony jest, obowi膮zek zapisany w art. 212 pkt 4 K.p. zgodnie z kt贸rym osoba kieruj膮ca pracownikami jest obowi膮zana dba膰 o bezpieczny i higieniczny stan pomieszcze艅 pracy i wyposa偶enia technicznego, a tak偶e o sprawno艣膰 艣rodk贸w ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem
Pracodawca, ze wzgl臋du na istniej膮cy system organizacji pracy w pomieszczeniach i obiektach obcych jest uwolniony od obowi膮zk贸w zapisach w rozdziale III dzia艂u dziesi膮tego Kodeksu pracy, kt贸re dotycz膮 zapewnienia bezpiecze艅stwa i higieny pracy w obiektach budowlanych i pomieszczeniach pracy.
Wy艂膮czono tak偶e stosowanie do pracodawcy przepisu art. 233 K.p., zgodnie z kt贸rym pracodawca jest obowi膮zany zapewni膰 pracownikom odpowiednie urz膮dzenia higienicznosanitarne oraz dostarczy膰 ni9ezb臋dne 艣rodki ochrony osobistej, a tak偶e zapewni膰 艣rodki do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Wskazany spos贸b wyeliminowania okre艣lonych przepis贸w bhp jest w pe艂ni s艂uszny, gdy偶 艂膮czy si臋 ze specyfik膮 telepracy, kt贸ra z natury rzeczy nie ma bezpo艣redniego zwi膮zku z mo偶liwo艣ci膮 ingerencji pracodawcy w warunki pracy panuj膮ce w pomieszczeniu, w kt贸rym telepracownik prac臋 wykonuje.
Ustawodawca zawar艂 natomiast w strukturze obowi膮zk贸w pracodawcy dotycz膮cych telepracownika te powinno艣ci, kt贸re ze wzgl臋d贸w funkcjonalnych w uzgodnieniu z zainteresowanym pracownikiem powinny obci膮偶a膰 pracodawc臋.
Dotyczy to w szczeg贸lno艣ci, zgodnie z art. 6714 § 2 K.p. prawa przeprowadzania kontroli w zakresie bezpiecze艅stwa i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy przez telepracownika, jednak偶e gdy praca ta wykonywana jest w domu pracownika, w贸wczas kontrola mo偶e mie膰 miejsce tylko za zgoda zainteresowanego.
Wst臋pna analiza przepis贸w reguluj膮cych teleprac臋 zas艂uguje na aprobat臋, gdy偶 z jednej strony wprowadzono do kodeksu od dawna oczekiwane uregulowania, kszta艂tuj膮ce w spos贸b normatywny pozycj臋 prawn膮 telepracownika, a z drugiej strony zabiegi legislacyjne obejmuj膮, jak si臋 wst臋pnie wydaje, wszystkie zasadnicze kwestie niezb臋dne do poprawnego funkcjonowania tej instytucji.
Zwa偶ywszy na to, 偶e normatywna regulacja telepracy ma charakter pierwszej tego typu przepis贸w, ustawodawca wprowadzi艂 zasad臋 organizowania telepracy obok wykonywania pracy w charakterze pracownika w zak艂adzie zwartym, co tym samym zasadniczo wyklucza mo偶liwo艣膰 korzystania przez danego pracodawc臋 wy艂膮cznie z pracy telepracownik贸w.
Takie podej艣cie ustawodawcy do podstaw regulacyjnych telepracy prowadzi do wniosku, 偶e omawiana nowelizacja kodeksu ma charakter wst臋pnej sondy, badaj膮cej rozmiar potrzeb w tym zakresie.
Nie jest zatem wykluczone, 偶e praktyka stosowania tych przepis贸w przyniesie okre艣lone oceny, kt贸re sk艂oni膮 ustawodawc臋 do szerszego zastosowania telepracy, tym bardziej 偶e z punktu widzenia spo艂ecznego nie mo偶na wykluczy膰 potrzeby korzystania przez pracodawc臋 wy艂膮cznie z pracy telepracownik贸w.
Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat 鈥 kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy