• Autor: Dorota Kriger
Chciałabym zarejestrować się w urzędzie pracy w miejscu zamieszkania, ale nie mam tutaj meldunku. Czy można tak zrobić, czy jednak konieczne jest zameldowanie?
Były pracownik może ubiegać się o rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna lub jako osoba poszukująca pracy. W zależności od tego, jakiej formy rejestracji chce dokonać były pracownik, będzie miał on do wyboru urząd pracy właściwy ze względu na adres zamieszkania lub zameldowania.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz. U. z 2012 r., poz. 1299) w celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny zgłasza się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego, a jeżeli nie jest zameldowana – do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa, lub wypełnia wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.).
Zgodnie z § 5 ust. 3 tego rozporządzenia: „osoba, która nie jest zameldowana albo jest zameldowana na pobyt stały w innej miejscowości niż miejsce zameldowania na pobyt czasowy, przy ubieganiu się o zarejestrowanie jako bezrobotny składa oświadczenie, że nie jest zarejestrowana jako bezrobotny w innym powiatowym urzędzie pracy".
Nieco inaczej jest w przypadku osoby, która ubiega się o rejestrację jako osoba poszukująca pracy – zgodnie z § 2 ust. 2 cytowanego rozporządzenia osoba taka zgłasza się do wybranego albo wybranych powiatowych urzędów pracy lub wypełnia wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Zobacz też: Praca w miejscu zamieszkania
Warto wiedzieć, że od 27 maja br. osoby bezrobotne i poszukujące pracy mogą rejestrować się przez Internet. Do dyspozycji tych osób są dwa tryby rejestracji:
Korzystając z trybu w pełni elektronicznego, bezrobotny bądź osoba poszukująca pracy ma możliwość zarejestrowania się w urzędzie pracy i uzyskania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy bez konieczności wizyty w urzędzie pracy.
Bezrobotni i osoby poszukujące pracy mogą się rejestrować przez Internet na stronie www.praca.gov.pl.
Zgodnie z powyższym jeśli zamierza Pani zarejestrować się jako osoba bezrobotna, musi Pani dokonać tego w urzędzie pracy właściwym ze względu na adres Pani zameldowania. Jeśli chce się Pani zarejestrować jako osoba poszukująca pracy – może Pani dokonać tego w dowolnym urzędzie pracy. Może też Pani uprościć procedurę, dokonując rejestracji przez Internet. Jeśli rejestruje się Pani jednak jako osoba bezrobotna, będzie Pani musiała stawić się na wizytę w urzędzie pracy w miejscu zameldowania (stałego bądź czasowego).
Rejestracja w urzędzie pracy może być dokonywana w miejscu zameldowania lub zamieszkania, w zależności od statusu osoby jako bezrobotnej lub poszukującej pracy. Osoby bez meldunku mogą skorzystać z opcji rejestracji przez Internet, co znacznie ułatwia cały proces. Warto poznać obowiązujące przepisy, aby wybrać najdogodniejszą formę rejestracji i skorzystać z dostępnych form wsparcia.
Skorzystaj z naszych porad prawnych online oraz usług tworzenia pism, aby bez wychodzenia z domu uzyskać profesjonalne wsparcie w kwestiach związanych z rejestracją w urzędzie pracy i innymi formalnościami. Z nami szybko i sprawnie załatwisz swoje sprawy! Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy