• Autor: Dorota Kriger
Po urlopie macierzyńskim wróciłam do pracy i obniżyłam etat do 7/8. Moje wynagrodzenie zmalało o 1/8. Po 3 miesiącach dostałam podwyżkę i moja płaca zasadnicza wynosi teraz 2500 zł brutto. Nadal pracuję na 7/8 etatu, a dostałam wynagrodzenie w wysokości 1808 zł netto. Jak to możliwe? Czy nie powinnam otrzymać 7/8 x 1808 zł?
Pracodawca, zmieniając wynagrodzenie, podwyższył Pani wynagrodzenie zasadnicze aktualne, czyli to, które obecnie Pani otrzymuje przy niższym wymiarze etatu.
Zgodnie z przepisami Pani, korzystając z art. 1867 § 1 Kodeksu pracy (K.p.), połączyła opiekę nad dzieckiem z wykonywaniem pracy i jednocześnie obniżyła wymiar etatu do 7/8. W związku z powyższym pracodawca prawidłowo dokonał obniżenia pensji o wartość 1/8 dotychczasowego wynagrodzenia, zgodnie z art. 292 § 1 K.p., który mówi, że: „zawarcie z pracownikiem umowy o pracę przewidującej zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nie może powodować ustalenia jego warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny w stosunku do pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, z uwzględnieniem jednak proporcjonalności wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, do wymiaru czasu pracy pracownika”.
Jednakże obecnie każda zmiana w składnikach wynagrodzenia, która jest dokonywana w trakcie obowiązywania obniżonego wymiaru etatu, dotyczyć już będzie wynagrodzenia ustalonego dla tego niższego wymiaru. Obecna podwyżka dotyczy więc wynagrodzenia zasadniczego, które otrzymuje Pani w wysokości przeliczonej już po obniżeniu wymiaru etatu. Po Pani powrocie do pełnego wymiaru etatu pracodawca będzie obowiązany ponownie dokonać przeliczenia wynagrodzenia zasadniczego, uwzględniając wszystkie przyznane składniki i podwyżki, i zwiększyć je proporcjonalnie.
Zobacz też: 1/8 etatu ile urlopu
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy