Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
Na mocy ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o zak艂adach opieki zdrowotnej oraz ustawy – Prawo o szkolnictwie wy偶szym (Dz. U. Nr 176, poz. 1240), z dniem 1 stycznia 2008 r. dokonano istotnych zmian w problematyce czasu pracy pracownik贸w zak艂ad贸w opieki zdrowotnej.
Interesuje Ci臋 ten temat i chcesz wiedzie膰 wi臋cej? kliknij tutaj >>
Najwa偶niejsze zmiany dotycz膮 pracownik贸w posiadaj膮cych wy偶sze wykszta艂cenie wykonuj膮cych zaw贸d medyczny, w stosunku do kt贸rych dopuszczalne jest zobowi膮zanie ich do pe艂nienia dy偶uru medycznego (art. 32j. ustawy o zoz).
Ta grupa pracownik贸w obj臋ta jest podstawow膮 norm膮 dobow膮 czasu pracy wynosz膮c膮 7 godzin i 35 minut oraz maksymaln膮 podstawow膮 norm膮 艣redniotygodniow膮 czasu pracy, kt贸ra nie mo偶e przekroczy膰 37 godzin i 55 minut (art. 32g ust. 1 ustawy o zoz).
Pracownicy ci mog膮 by膰 zatrudniani w planowanych godzinach nadliczbowych obejmuj膮cych tzw. dy偶ur medyczny, w granicach nie przekraczaj膮cych 艣rednio 48 godzin tygodniowo w przyj臋tym okresie rozliczeniowym (zob. artyku艂 Zatrudnienie w zoz 艣rednio do 48 godzin tygodniowo).
Zgodnie z art. 32ja ustawy o zoz, lekarze oraz inni pracownicy posiadaj膮cy wy偶sze wykszta艂cenie wykonuj膮cy zaw贸d medyczny, zatrudnieni w zak艂adzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla os贸b, kt贸rych stan zdrowia wymaga udzielania ca艂odobowych 艣wiadcze艅 zdrowotnych, mog膮 by膰, po wyra偶eniu na to zgody na pi艣mie, zobowi膮zani do pracy w wymiarze przekraczaj膮cym przeci臋tnie 48 godzin na tydzie艅 w przyj臋tym okresie rozliczeniowym.
Do tej grupy pracownik贸w nie stosuje si臋 limitu pracy w godzinach nadliczbowych, o kt贸rym mowa w art. 151 § 3 Kodeksu pracy, co oznacza, 偶e ich rozmiar pracy w godzinach nadliczbowych mo偶e w skali roku kalendarzowego przekracza膰 416 godzin.
Okres rozliczeniowy czasu pracy dla tej grupy zatrudnionych nie mo偶e by膰 d艂u偶szy ni偶 4 miesi膮ce (art. 32ja ust. 2 ustawy o zoz). Zastosowanie przyj臋tego okresu rozliczeniowego czasu pracy b臋dzie zasadniczo ograniczone.
Wynika to st膮d, 偶e ustawodawca wprost nie okre艣la maksymalnego wymiaru czasu pracy tej grupy pracownik贸w. Okres rozliczeniowy s艂u偶膮cy bilansowaniu czasu pracy i ustalaniu pracy w godzinach nadliczbowych, dotyczy艂 wi臋c b臋dzie teoretycznej mo偶liwo艣ci nie przekroczenia 艣rednio 37 godzin i 55 minut w przyj臋tym okresie rozliczeniowym.
Zastosowanie okresu rozliczeniowego b臋dzie mia艂o istotne znaczenie dla cel贸w udzielenia dnia wolnego w zamian za przepracowane 艣wi臋to, gdy偶 art. 15111 § 1 pkt 2 K.p. przewiduje, 偶e taki dzie艅 wolny powinien by膰 udzielony w ci膮gu okresu rozliczeniowego, w kt贸rym przepracowane 艣wi臋to mia艂o miejsce.
Okres rozliczeniowy czasu pracy b臋dzie te偶 rzutowa艂 na obowi膮zek sporz膮dzenia harmonogramu czasu pracy na dany przyj臋ty okres, poniewa偶 ustawa o zoz nie czyni w tym zakresie 偶adnych odst臋pstw, tote偶 rozk艂ad czasu pracy pracownik贸w ma by膰 planowany na ca艂y okres rozliczeniowy.
Ze wzgl臋du na specyfik臋 zatrudnienia w godzinach nadliczbowych,kt贸re w tym przypadku podlegaj膮 planowaniu, rozk艂ad czasu pracy pracownika przewidziany na okres rozliczeniowy b臋dzie r贸wnie偶 stanowi艂 zobowi膮zanie ze strony pracodawcy do zatrudnienia pracownika w zaplanowanym wymiarze czasu pracy.
Nie wywi膮zanie si臋 z tego obowi膮zku spowoduje konieczno艣膰 zap艂acenia pracownikowi wynagrodzenia za czas gotowo艣ci do pracy, zgodnie z art. 81 Kodeksu pracy.
W art. 32ja ust. 3 ustawy o zoz, ustawodawca podkre艣la obowi膮zek pracodawcy dotycz膮cy prowadzenia i przechowywania ewidencji czasu pracy pracownik贸w, w sk艂ad kt贸rych b臋dzie wchodzi艂:
W rocznej karcie ewidencji czasu pracy pracownika nie ma potrzeby odr臋bnego ewidencjonowania zwyk艂ych godzin pracy i dy偶uru medycznego, poniewa偶 w obecnym stanie prawnym mamy do czynienia z jednolitym poj臋ciem czasu pracy obejmuj膮cym tzw. czas zwyk艂ej ordynacji lekarzy i dy偶ur medyczny.
W art. 32ja ust. 3 ustawy o zoz, ustawodawca upowa偶ni艂 organy Pa艅stwowej Inspekcji Pracy do wydania decyzji administracyjnej w sprawie:
Decyzja mo偶e by膰 wydana ze wzgl臋du na bezpiecze艅stwo lub zdrowie pracownik贸w wykonuj膮cych prac臋 w wyd艂u偶onej normie czasu pracy, a tak偶e w celu zapewnienia w艂a艣ciwego poziomu 艣wiadcze艅 zdrowotnych.
O ile pierwsza przes艂anka jest ca艂kowicie poprawna, gdy偶 ocena bezpiecze艅stwa i ochrony zdrowia pracownik贸w w procesie pracy nale偶y do kompetencji PIP, o tyle ocena w艂a艣ciwego poziomu 艣wiadcze艅 zdrowotnych, jako przes艂anka wydania omawianej decyzji, wykracza ca艂kowicie poza kompetencje PIP, kt贸ra nie tyle nie ma uprawnie艅 w tym zakresie, ile nie dysponuje specjalistami z tej dziedziny.
W konsekwencji, ewentualne wydanie decyzji ograniczaj膮cej czas pracy pracownika, opartej na potrzebie zapewnienia w艂a艣ciwego poziomu 艣wiadcze艅 medycznych musia艂oby zosta膰 poprzedzone opini膮 w艂a艣ciwego bieg艂ego z tego zakresu.
Ustawodawca nadaj膮c PIP te uprawnienia nie przemy艣la艂 problemu w spos贸b systemowy, poniewa偶 samoistno艣膰 owej przes艂anki sprawia, i偶 mo偶e zosta膰 zaburzony ca艂y system funkcjonowania tej instytucji, kt贸ra z za艂o偶enia w sferze administracyjno-prawnej dzia艂a z urz臋du, a nie na wniosek.
Wprowadzenie tej samoistnej przes艂anki wydania decyzji ograniczaj膮cej czas pracy np. lekarzy, mo偶e prowadzi膰 do wydawania takich rozstrzygni臋膰 na wniosek np. niezadowolonego pacjenta, co tym samym zasadniczo wykracza poza ustrojowe kompetencje organ贸w inspekcji pracy i jest w spos贸b oczywisty sprzeczne z prawem.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 Konwencji Nr 81 MOP w sprawie inspekcji pracy w przemy艣le i handlu (Dz. U. z 1997 r. Nr 72, poz. 450), inspektorom pracy mog膮 by膰 powierzane jakiekolwiek inne obowi膮zki tylko pod warunkiem, 偶e nie b臋d膮 przeszkadza膰 w skutecznym wykonywaniu ich zada艅 g艂贸wnych, ani w jakikolwiek spos贸b narusza膰 autorytetu i bezstronno艣ci potrzebnych inspektorom w stosunkach z pracodawcami i pracownikami.
Powierzenie inspektorom pracy zadania wykraczaj膮cego poza mo偶liwo艣ci kompetencyjne przypisane PIP w ustawie z dnia 13.04.2007 r. o PIP (Dz. U. Nr 89, poz. 589) budzi powa偶ne zastrze偶enia praworz膮dno艣ciowe.
Ustawodawcy nie wolno nak艂ada膰 na PIP tego rodzaju obowi膮zk贸w, gdy偶 tym samym godzi w autorytet inspektor贸w pracy, kt贸rzy z natury rzeczy nie znaj膮 si臋 i nie mog膮 si臋 zna膰 na zagadnieniach zwi膮zanych z zapewnieniem w艂a艣ciwego poziomu udzielania 艣wiadcze艅 zdrowotnych.
Tym samym, zapis art. 32ja ust. 3 ustawy o zoz uzna膰 trzeba za naruszaj膮cy obowi膮zuj膮cy porz膮dek prawny, gdy偶 powo艂ana Konwencja Nr 81 reguluj膮ca status inspekcji pracy ma charakter regulacji maj膮cej pierwsze艅stwo przed ustaw膮 zwyk艂膮, na wypadek niezgodno艣ci postanowie艅 tych akt贸w prawnych, o czym wyra藕nie stanowi art. 91 Konstytucji RP.
Ustawodawca przewiduje zakaz dyskryminacji pracownik贸w, kt贸rzy nie wyrazili zgody na przed艂u偶enie normy 艣redniotygodniowej ponad 48 godzin na tydzie艅 (art. 32ja ust. 4 ustawy o zoz), kt贸re to postanowienie ze wzgl臋du na specyficzn膮 instytucj臋 prawn膮 jest podkre艣leniem s艂usznym.
Na wniosek PIP, pracodawca jest obowi膮zany dostarcza膰 informacje o przypadkach, w kt贸rych pracownicy wyrazili zgod臋 w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczaj膮cym 48 godzin na tydzie艅 w przyj臋tym okresie rozliczeniowym (art. 32ja ust. 5 ustawy o zoz).
Z zapisu tego wynika, 偶e zobowi膮zanie informacyjne nast膮pi w贸wczas, gdy w艂a艣ciwy organ PIP zwr贸ci si臋 do pracodawcy z takim wnioskiem. Formu艂a zastosowana przez ustawodawc臋 oznacza zwyk艂e pismo, a nie sformalizowan膮 czynno艣膰 rozstrzygaj膮c膮, poniewa偶 o obowi膮zku informacyjnym przes膮dzi艂 sam ustawodawca.
W przypadku udzielenia zgody przez pracownika na zatrudnianie ponad 48 godzin 艣rednio na tydzie艅 w okresie rozliczeniowym czasu pracy, zgoda taka mo偶e by膰 w okresie p贸藕niejszym skutecznie cofni臋ta, po pisemnym poinformowaniu pracodawcy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przys艂uguj膮cego danemu pracownikowi (art. 32ja ust. 6 ustawy o zoz).
Oznacza to, 偶e pracownik ma prawo z艂o偶y膰 pisemne o艣wiadczenie o wycofaniu si臋 ze swojej wcze艣niejszej zgody, przy czym cofni臋cie owej zgody skutkuje po up艂ywie przys艂uguj膮cego pracownikowi okresu wypowiedzenia.
Sk艂adane przez pracownika o艣wiadczenie woli nie jest oczywi艣cie wypowiedzeniem w rozumieniu przepis贸w prawa pracy, ale o艣wiadczeniem o cofni臋ciu udzielonej wcze艣niej zgody, kt贸rego skuteczno艣膰 nast臋puje dopiero po up艂ywie okresu r贸wnego okresowi przys艂uguj膮cego pracownikowi okresu wypowiedzenia umowy o prac臋.
Za prac臋 w godzinach nadliczbowych przekraczaj膮cych norm臋 艣redniotygodniow膮 w wymiarze 48 godzin na tydzie艅 w przyj臋tym okresie rozliczeniowym, pracownikowi przys艂uguje wynagrodzenie za prac臋 w godzinach nadliczbowych na zasadach przewidzianych w art. 1511 § 1-3 Kodeksu pracy.
Rozwi膮zanie przyj臋te przez ustawodawc臋 uzna膰 trzeba za zdecydowanie niew艂a艣ciwe i to z r贸偶nych punkt贸w widzenia. Przede wszystkim mamy tutaj do czynienia z ra偶膮cym naruszeniem funkcji ochronnej czasu pracy, jako podstawowej zasady prawa pracy zapisanej w art. 14 K.p.
Ka偶dy pracownik ma prawo do wypoczynku, kt贸ry zapewniaj膮 przepisy o czasie pracy, dniach wolnych od pracy oraz urlopach wypoczynkowych.
W 艣wietle zasady prawa do wypoczynku, ustawodawca dopu艣ci艂 si臋 naruszenia zar贸wno regulacji z zakresu czasu pracy, przekraczaj膮c ca艂kowicie bezpodstawnie granic臋 艣rednio 48 godzin pracy na tydzie艅 w przyj臋tym okresie rozliczeniowym, ale tak偶e naruszy艂 przepisy o dniach wolnych od pracy, gdy偶 w ich struktur臋 zalicza si臋 zasad臋 艣rednio 5 dniowego tygodnia pracy, kt贸rego lekarze zostali pozbawieni.
Te dwa ra偶膮ce naruszenia zasady prawa do wypoczynku pozostaj膮 w oczywistej opozycji z brakiem zapewnienia odpowiedniej sprawno艣ci psychofizycznej lekarzy, co tak偶e skutkuje naruszeniem kolejnej podstawowej zasady prawa pracy, a mianowicie obowi膮zku pracodawcy zapewniania pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunk贸w pracy (art. 15 K.p.).
Warto przypomnie膰, 偶e w doktrynie prawa pracy panuje pogl膮d, i偶 ustawa szczeg贸lna mo偶e odmienne regulowa膰 prawa i obowi膮zki pracownik贸w, w tym r贸wnie偶 mniej korzystnie dla pracownik贸w ani偶eli przewiduje to Kodeks pracy, jednak偶e pod warunkiem nie naruszania podstawowych zasad prawa pracy (por. T. Zieli艅ski, Kodeks pracy komentarz, pod red. T. Zieli艅skiego, Warszawa 2000, s. 108).
Niezale偶nie od tego, omawiane regulacje dotycz膮ce lekarzy naruszaj膮 te偶 konstytucyjn膮 zasad臋 zapewnienia ka偶demu pracuj膮cemu bezpiecznych i higienicznych warunk贸w pracy (art. 66 ust. 1 Konstytucji RP).
Reasumuj膮c, omawian膮 regulacj臋 prawn膮 w zakresie w jakim dopuszcza mo偶liwo艣膰 zatrudnienia ponad 艣rednio 48 godzin na tydzie艅 w przyj臋tym okresie rozliczeniowym, uzna膰 trzeba jako skrajnie niepoprawn膮 i w skutkach spo艂ecznych mog膮c膮 spowodowa膰 dalsze negatywne konsekwencje tak dla lekarzy, jak i dla leczonych pacjent贸w.
Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat 鈥 kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy