• Autor: Marta Handzlik
Pracuję w markecie, jest nas 9 pracowników, obowiązuje dwuzmianowy system pracy, czyli są dniówki i popołudniówki. Od dłuższego czasu dostrzegam, że nie traktuje się mnie sprawiedliwie. To znaczy ja i jeszcze kilku pracowników pracujemy głównie popołudniami. Widać to w grafiku, np. w ostatnim okresie miałam 221 popołudniówek, a tylko 91 dniówek, a inny pracownik na tym samym stanowisku – 190 popołudniówek i 120 dniówek. Czy pracodawca może mi ciągle przydzielać popołudniowe zmiany? To dla mnie bardzo trudne, gdyż jestem samotną matką. W nowym grafiku wygląda to jeszcze gorzej, dostałam raptem 3 dniówki. To mnie załamało. Kierownictwo tłumaczy się tym, że w firmie jest funkcja masarnicza i 2 pracowników, którzy zajmują się jej obsługą, jest „ustawianych” głównie na rano. Natomiast ja jestem starszym kasjerem i do moich obowiązków należą także prace biurowe, dlatego częściej dostaję popołudniówki. Jestem zmęczona tym nierównym traktowaniem. Czy jest to jakaś forma mobbingu, faworyzowania innych? Kierownik oczywiście się tego wypiera. Czy można tę sprawę jakoś unormować zgodnie z przepisami, bo to daje pracodawcy możliwość cichego znęcania się nad pracownikiem? Ciągłe wyznaczanie popołudniówek pozbawia życia rodzinnego. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Zgodnie z art. 94 (3) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502; dalej „K.c.”) – pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy.
Zobacz też: Ciągłość zatrudnienia przy zmianie pracy
Pojęcie i zakres mobbingu są niejasne i często trudne do odróżnienia od dyskryminacji, np. co do poniżania pracownika (por. art. 183a § 5 pkt 2 K.p.). Trudności te wynikają także z używania w komentowanym artykule i w przepisach o dyskryminacji (art. 183a i n.) pojęć o nieostrym zakresie. Tymczasem ich rozróżnienie ma duże znaczenie z uwagi na odmienne sankcje. W razie mobbingu pracownik może dochodzić odszkodowania za rozwiązanie stosunku pracy z tego powodu, a także zadośćuczynienia w razie rozstroju zdrowia (art. 943 § 3-5 K.p.). Natomiast w przypadku dyskryminacji przysługuje mu tylko odszkodowanie, którego przesłanką nie jest rozwiązanie umowy o pracę. Trudno jest znaleźć przyczyny tak znacznego zróżnicowania tych sankcji.
Osobami dopuszczającymi się mobbingu wobec pracownika mogą być jego przełożeni lub inni pracownicy. Według niektórych poglądów mogą być nimi także osoby trzecie, np. klienci. Przełożony również może być podmiotem mobbingu ze strony pracowników.
Przeczytaj też: P.o. kierownika co to znaczy
[PRZYCISK_2
Mobbing polega na działaniu uporczywym i długotrwałym. Jak przyjął SN w wyroku z dnia 17 stycznia 2007 r., I PK 176/06, OSNP 2008, nr 5-6, poz. 58 – długotrwałość nękania lub zastraszania pracownika w rozumieniu art. 943 § 2 K.p. musi być rozpatrywana w sposób zindywidualizowany i uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie jest zatem możliwe sztywne wskazanie minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu. Z art. 943 § 2 i 3 wynika jednak, że dla oceny długotrwałości istotny jest moment wystąpienia wskazanych w tych przepisach skutków nękania lub zastraszania pracownika oraz uporczywość i stopień nasilenia tego rodzaju działań.
Zobacz również: Klauzula opt-out
Działanie to może, ale nie musi być sprzeczne z prawem w rozumieniu innych przepisów. Musi ono jednak być przynajmniej w pewnym sensie naganne, niemające usprawiedliwienia w normach moralnych lub zasadach współżycia społecznego. Uważam, że np. nie jest mobbingiem ignorowanie pracownika (przykładowo przez niepodawanie mu ręki lub nieodzywanie się do niego) przez grupę kolegów, jeżeli zachował się wobec nich nielojalnie. W wyroku z dnia 14 listopada 2008 r., II PK 88/08, OSNP 2010, nr 9-10, poz. 114, SN wskazał, że:
„1. Ocena, czy nastąpiło nękanie i zastraszanie pracownika oraz czy działania te miały na celu doprowadzenie i mogły doprowadzić lub doprowadziły do zaniżonej oceny jego przydatności zawodowej, do jego poniżenia, ośmieszenia, izolacji bądź wyeliminowania z zespołu współpracowników, opierać się musi na obiektywnych kryteriach.
2. Izolacja pracownika w grupie współpracowników nie stanowi autonomicznej cechy mobbingu. Tylko izolacja w grupie pracowniczej będąca następstwem działań polegających na negatywnych zachowaniach objętych dyspozycją tej normy (nękanie, zastraszanie, poniżanie, ośmieszanie) uzasadnia przyjęcie zaistnienia mobbingu. Jeżeli natomiast jest ona reakcją na naganne zachowania pracownika w stosunku do swoich współpracowników, to nie ma podstaw, aby działaniom polegającym na unikaniu kontaktów z takim pracownikiem przypisywać znamiona mobbingu”.
Z kolei w uzasadnieniu wyroku SN z dnia 5 października 2007 r., II PK 31/07, OSNP 2008, nr 11-12, poz. 312, znajdujemy istotną wskazówkę, że nie każde bezprawne działanie pracodawcy wobec pracownika, nawet jeżeli w subiektywnym odczuciu pracownika świadczy o niechęci zwierzchnika wobec niego, może przez sam fakt bezprawności być zakwalifikowane jako mobbing. Z definicji mobbingu wynika bowiem konieczność wykazania nie tylko bezprawności działania, ale także jego celu (poniżenie, ośmieszenie, izolowanie pracownika) i ewentualnych skutków działań pracodawcy (rozstrój zdrowia). Jak przyjął SN w referowanym orzeczeniu, nawet jeżeli działania pracodawcy, skierowane przeciwko prawom pracowniczym, miały charakter powtarzalny, a część z nich została zakwalifikowana jako przestępstwo umyślne popełnione na szkodę pracownika z zamiarem bezpośrednim, kierunkowym, to jednak, bez wykazania określonego w ustawie celu tego działania, brak jest podstaw do kwalifikowania go jako mobbingu.
Obowiązkiem pracodawcy jest przeciwdziałanie mobbingowi. Może on używać środków organizacyjnych i perswazyjnych, a gdy są one nieskuteczne, może stosować sankcje przewidziane w prawie pracy. Jak wynika z wyroku SN z dnia 3 sierpnia 2011 r., I PK 35/11 (niepubl.) – obowiązek przeciwdziałania mobbingowi jest zobowiązaniem starannego działania. Jeżeli zatem pracodawca wykaże, iż podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i oceniając je z obiektywnego punktu widzenia da się potwierdzić ich potencjalną pełną skuteczność, pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności.
W odniesieniu do ciężaru dowodu należy przyjąć, że na pracowniku spoczywa on w zakresie faktów świadczących o mobbingu. Pracodawca dla uwolnienia się od odpowiedzialności powinien udowodnić, że fakty te nie istnieją lub że nie stanowią one mobbingu, względnie że wynikają z siły wyższej lub są spowodowane wyłącznie przez pracownika.
Według wyroku SN z dnia 5 grudnia 2006 r., II PK 112/06, OSNP 2008, nr 1-2, poz. 12 – ustawowe przesłanki mobbingu określone w art. 943 § 2 K.p. muszą być spełnione łącznie i powinny być wykazane przez pracownika (art. 6 K.c.). Na pracowniku spoczywa też ciężar udowodnienia, że wynikiem nękania był rozstrój zdrowia.
Sąd zazwyczaj nie rozpatruje spraw o mobbing bez orzeczenia o uszczerbku na zdrowiu, za które zresztą przysługuje pracownikowi zadośćuczynienie, niezależnie od odszkodowania. Najczęściej chodzi tu o zapis w historii choroby od psychiatry, to on powinien określić, czy mamy do czynienia z uszczerbkiem na zdrowiu, czy nie. Oczywiście musi stwierdzić i uzasadnić, czy symptomy wystąpiły ze względu na niedobrą sytuację pacjenta w związku z pracą. Wtedy dopiero możemy mówić w sądzie o uszczerbku na zdrowiu spowodowanym sytuacją mobbingową.
W mojej opinii działanie pracodawcy nie nosi znamion mobbing. Jednakże, jeśli jest Pani zdecydowana iść do sądu – musi Pani wnieść pozew do sądu pracy o mobbing w firmie. Obawiam się jednak, że sąd podzieli moją opinię.
Brak elastyczności w grafiku
Anna, pracownica marketu, zauważyła, że od dłuższego czasu niemal każda jej zmiana przypada na popołudnie. W nowym grafiku na cały miesiąc miała zaledwie trzy dniówki. Jej prośby o bardziej sprawiedliwy rozkład były ignorowane, a kierownictwo tłumaczyło sytuację specyfiką obowiązków. Jako samotna matka miała coraz większy problem z opieką nad dzieckiem, co odbijało się na jej zdrowiu i życiu prywatnym.
Faworyzowanie wybranych pracowników
Marek i jego koleżanka z pracy, oboje zatrudnieni jako kasjerzy, porównali swoje grafiki. Ona miała znacznie więcej rannych zmian, a on niemal zawsze popołudnia. Gdy zapytał kierownika o powód, usłyszał, że to kwestia potrzeb firmy. Jednak inni pracownicy mieli bardziej zróżnicowany grafik, co sugerowało, że decyzje były uznaniowe.
Narastające zmęczenie i frustracja
Ewa przez kilka lat pracowała na dwie zmiany, ale ostatnio jej grafik stał się jednostronny – prawie same popołudniówki. Przez to straciła kontakt ze znajomymi i miała mniej czasu dla rodziny. Kiedy próbowała negocjować z przełożonymi, usłyszała, że "ktoś musi pracować po południu". Z czasem zaczęła odczuwać wypalenie zawodowe i coraz częściej myślała o zmianie pracy.
Ciągłe przydzielanie popołudniowych zmian może prowadzić do poważnych problemów dla pracowników, zwłaszcza tych, którzy muszą godzić życie zawodowe z obowiązkami rodzinnymi. Brak elastyczności w grafiku, faworyzowanie niektórych osób oraz ignorowanie próśb o bardziej sprawiedliwy podział zmian mogą być postrzegane jako przejaw nierównego traktowania, a w skrajnych przypadkach nawet mobbingu. Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać takim sytuacjom i zapewnić uczciwe warunki pracy. Jeśli rozmowy z przełożonym nie przynoszą efektów, warto skonsultować się z inspekcją pracy lub prawnikiem, aby znaleźć rozwiązanie zgodne z przepisami.
Jeśli masz wątpliwości co do swoich praw w pracy, skorzystaj z profesjonalnych porad prawnych online. Nasi eksperci pomogą Ci zrozumieć przepisy, ocenić sytuację i wskazać możliwe kroki prawne. Oferujemy szybkie i rzetelne konsultacje bez wychodzenia z domu, zapewniając pełną dyskrecję i indywidualne podejście do każdej sprawy. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać fachową pomoc i skutecznie bronić swoich praw w miejscu pracy.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy